Diellza
    Jag skulle vilja söka till två kurser på högskolan. De som jag vill ta är Hindi och litteraturvetenskap (på distans) eftersom jag behöver 60 högskolepoäng för att komma in på bibliotekarielinjen i Borås (tänker även ta det programmet på distans). Kan jag välja dessa två kurser och ta dem samtidigt under 2019? Båda kurserna är 30 hp. Hur gör jag då när jag ska söka in på antagning.se? Kan jag tacka ja till båda kurserna?
    • Anna : Jag är inte helt säker att jag förstår helt och hållet... "under 2019"? är det så att du vill läsa vårtermin och sedan hösttermin 2019, dvs under två terminer ? 60 hp under 2 terminer är i så fall "vanlig heltid".
    • : Den ena kursen, litteraturvetenskap, är bara under en termin. Den andra kursen är under två terminer. Går det inte att ta båda då?
    • Anna : På hur många högskolepoäng är vardera kurs?
    • : 30 hp - sammanlagt 60 hp.
    • Anna : Antagning.se antar till max 45 hp PER TERMIN. Om en av dina kurser är på 30 hp och går på en termin + en annan kurs är på 30 hp men går under 2 terminer, dvs 15 hp per termin, då är det inte för mycket studier under första terminen. Men om båda kurser går på endast en termin, blir det med det 60 hp under en och samma termin och det är för mycket studier. :(
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Diellza,

    Antagning.se tar in på max 45 hp, högskolepoäng per termin. Det motsvarar 150% av studietakt. Att läsa 60 hp per termin skulle innebära 200% studietakt; man bör i så fall ägna 80 timmar per vecka för sina studier; det anses inte vara rimligt. Det är i så fall fler än 11 timmar varje dag, även lördag och söndag /utan några lediga dagar/ som du i så fall skulle behöva läsa.
    Att man läser på distans innebär inte att man läser färre timmar. Det man sparar tid på, när man läser på distans är restid till/från skolan i så fall... men restid ingår inte i studietid.
    Jag tror inte du kan bli antagen till 60 hp under en och samma termin.
    Som sagt, regeln är den att Antagning.se tar in på max 45 hp per termin.

    Men du får givetvis själv kontakta Antaning.se och fråga om de kan göra undantag. Jag har inte hört att Antagning.se tog in på fler än 45 hp per termin.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Förtydligande:

    man får inom högskola/universitet läsa flera kurser samtidigt, men det totala antalet högskolepoäng Per Temin får inte överstiga 45 hp. Att kuser eller program är på distans eller inte på distans spelar inte någon roll... mer än att det är du själv som måste se till att du kan bedriva studierna, dvs att du hinner komma till de obligatoriska "moment", om det finns några. Även inom distans kan det finnas Obligatoriska träffar. Läser man flera distanskurser samtidigt kan de obligatoriska träffar "krocka" med varandra - det är därför bra att på förhand se när de obligatoriska träffarna ligger (man kan ju inte klona sig... :).