Adina
    Hej!
    Har en kompis som är lite osäker på sitt gymnasieval. Han undrade om man kan tacka nej till sitt förstahandsval vid den slutgiltiga antagningen och ändå komma in på sitt andrahandsval? Om man tackar nej, kommer man inte in på någonting alls då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adina!

    I vilket län bor din kompis?

    Det kan funka lite olika i olika län. Antagning i olika delar av Sverige sköts av olika antagningskanslier>> och olika datasystem är uppbyggda på olika sätt.

    Men det är ofta så att man får en gymnasieplats och tackar man Nej till den, då har man ingen plats. Sedan kan man försöka få plats på någon utbildning där det är för få behöriga sökande, dvs där det finns lediga platser.

    Om vad man kan göra (olika alternativ) i fall man ej har plats på gymnasiet, men vill läsa - har vi samtal info på den här sidan>>

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Om din kompis gör så som jag skriver i min kommentar, dvs lägger sitt absoluta alternativ som första i gymnasievalet och sedan i "fallande grad av attraktivitet", dvs sist ligger det alternativet som hen inte är jättesugen på, men ändå kan tänka sig (i värsta fall) gå på, kan Antagningsbeskedet se ut så här, t.ex:

    1. alternativ nr.1 - Reserv

    2. alt nr.2 - Reserv

    3. alt nr. 3 - Antagen

    4. alt. nr 4 - Prövas ej

    5. alt nr.5 - Prövas ej

    Om man gör tvärtom - och lägger som första alternativet - inte sitt favorit... då kan det bli så här

    1. alternativ nr. 1 - Antagen

    2. alt nr. 2 - Prövas ej

    3. alt. nr.3 - Prövas ej

    och det är inte så bra - för att man prövas inte på lägre prioriterade alternativ när man redan är antagen på ett högre prioriterat alternativ. Och tackar man Nej där man är Antagen, då har man ingen utbildningsplats.

    Det är inte farligt att stå i "reserv" till sin favoritskola och utbildning... då finns det ändå en chans att kanska komma in.

    Förstår du hur jag menar? :)

    Man bör sätta som första alternativet sin absolut favorit utbildning, oavsett betygspoäng och sedan i "fallande grad". Man får söka många alternativ och i fall man känner att kanske betygen inte kommer att räcka till - bör man söka riktigt många alternativ - för varje nytt alternativ har man ändå en ny chans att komma in (det är ju ingen som vet var Antagningsgräns kommer att stanna i år).

    Hälsa din kompis Lycka till!

    Vi håller tummarna!

    • : Han bor i Jönköpings län! Var nämligen så att han inte hade tillräckligt med meritpoäng för det han verkligen ville gå på, så nu vet han inte riktigt vad han ska välja längre.
    • Anna : Råd till din kompis är att hen lägger som sitt första alternativ - det som hen helst av allt vill gå på, oavsett betygspoäng. Som andra alternativ - det som hen också vill gå på; som tredje - det som hen kan tänka sig att gå också... och så vidare (favoritalternativet högst upp som nummer ett). Jag kommer nu också utöka mitt svar till dig.