SYV
    Hej SYV

    Jag har några frågor kring modersmålundervisningen.
    Ponera att elev har gått i modersmål Tyska sedan förskolan, men funderar över att göra sig kvitt med detta språket nu.

    Undrar därför vad som gäller. Av en källa har jag fått information att man kan tenta av modersmål som moderna språk, dvs. få betyg utöver det befintliga moderna språket som redan läses . Stämmer det?

    Är det är möjligt att istället för modersmålsundervisning i åk 9 låta eleven tenta av tyska som modern språk nu i åk 8 eller senare i åk 9?

    Undrar också om betyg i modersmål får räknas som meritvärde när man söker till gymnasiet. Är det i så fall betyg från åk 9 eller även åk 8?

    Tacksam för svar.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är möjligt att ha betyg i flera moderna språk och samtidigt även i flera modersmål.

    Man kan låta eleven att tenta av kurser i språk (rektor bestämmer i samråd med språklärare).

    Studie- och yrkesvägledare

    Betygspoäng/meritv  vid ansökan till gymnasiet: det är de betyg som finns i dokumentet Slutbetyg från grundskolan, som gäller.

    Som regel räknas in 16 högsta beryg, men betyget i Moderna språk som lästes som språkval, får räknas in som 17-de betyget. var god läs på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde