Klaus
    Hej!

    Jag gick ut gymnasiet 2016 med mycket dåliga betyg. Jag hade flera problem som handla lite om familj, alkohol, drog-missbruk osv. Dock har jag försökt fixa mitt liv och vill ge det en ny chans. Jag läste naturvetenskapligt program och läste 2500 poäng. Men av dessa 2500 poäng fick jag 8 F vilket ledde till att jag endast läste 1650 poäng (som var godkända). Jag fick F i följande kurser: matematik 1C, 2C, 3C, 4 och kemi 1, 2 och fysik 1, 2. Därmed fick jag ett ''studiebevis'' och ingen examen.

    Min första fråga:

    1) Jag har iallafall gjort prövning i matte 1, 2, och 3 och fixat minst E och nu har jag dessa 5 ämnen kvar att fixa godkänt i. Det jag undrar är om det är möjligt att jag i stället för att fixa betyg i dessa 5 ämnen gör 5 andra prövningar i ANDRA kurser jag INTE läst som religion-specialisering, historia 2,3, samhälle2 och geografi 1? Det är större sannolikhet att jag fixar högre/betyg i dessa ämnen som religion,geo,sam, his än mat4,fys1,fy2,ke1 och ke2.... - och då kan jag få högre merit. Men är det möjligt? Dvs, kan jag ersätta de 5 F:betygen med dessa 5 kurser (som jag ej läst) via prövning?

    Andra fråga:

    2) Jag har E i hemspråk (persiska), D i idrott och hälsa 1 samt C i Naturvetenskaplig specialisering. Kan jag läsa andra kurser så som geografi 2, samhälle 3 och någon annan 100poäng kurs och ersätta dessa prövningsbetyg mot dessa ämnen som jag har betyg i? Om jag får B-A så kan mitt merit höjas?

    Anledning till varför jag frågar är att dessa ersättningsbetyg kan höja mitt meritvärde jätte mycket. Tyvärr är det så att jag är lite lat och inte direkt en matematiker för att kunna få B-A betyg i de ämnen som jag har F i. Därför hade lätta ämnen som rel,his,geo etc gjort mitt jobb. Men kan det jag beskrev fungera? Annars om det inte går då är jag ganska så körd (HP är jag usel på även om jag har testat det).

    Jag vet det är långa frågor men hoppas ni kan förstå det och besvara det. Jag har, som sagt, studiebevis och ingen examen.

    Mvh, Erikssen

    2 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Det finns alltid något som du kan göra för att höja betygen, jag ska försöka besvara dina frågor.

    1. Vissa ämnen behöver du ha läst och få betyg i för att det ska ingå i din examen/studiebevis. Vilka det är kan bero på vilket program som du läst. Vilka ämnen du kan "byta" ut eller vad som är bäst för dig kan beror också på vilket program som du läst. Så mitt tips till dig är att kontakta komvux i din hemkommun för att få hjälp med en "plan" över hur du kan göra.

    2. Ja du kan göra en prövning i ämnena för att på så sätt höja ditt meritvärde (om du får bättre betyg dvs). Just idrott och hälsa är det svårt att göra en prövning i. Andra ämnen kommer vara svårt att "läsa om" eftersom att du har betyg i kurserna och komvux oftast prioriterar elever som har F i ämnen. Men genom en prövning ska du kunna höja betygen, det kräver dock självstudier.

    Om du får grundläggande behörighet för högskolestuder så kan du också göra högskoleprovet för att öka din chans att bli antagen på önskad utbildning.

    Hoppas att mina svar var till någon hjälp för dig.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • : Hej! Tack för svar men jag känner att jag behöver ställa några till frågor efter ditt svar.
    • : Angående fråga1) Jag läste natur - spelar det någon roll då? De ämnen jag nämnde för att göra prövning i är samhällsvetenskapliga...går det då?
    • : Fråga2) Men jag menade om jag kan göra prövning i andra kurser (som jag ej läst) och ersätta de? Dvs, jag tar bort Idrott, Naturvetenskaplig Specialisering och Hemspråk? Alltså prövning i 3 kurser som jag ej läst? Möjligt?
    • : ? (Hoppas du såg dessa följdfrågor från min sida!)
    • Anna : Göra prövningar får man göra i alla kurser, oavsett om man läste de förut eller inte; om man har betyg i dem eller inte; och oavsett i vilken kommun man är folkbokförd.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Peter,

    har du fått STUDIEBEVIS? och inte Examensbevis, alltså, när du slutade på gymnasiet? Utifrån din fråga, gissar jag på att du fick Studiebevis.

    Om det stämmer att du fick ett Studiebevis, tar du dina betyg till Komvux i den kommunen där du är skriven (folkbokförd) eller till en Folkhögskola - och gör planering om hur du uppnår Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    På Komvux läser du i så fall mot Examensbevis.

    På en Folkhögskola får man Omdöme, inte betyg. Man kan bli behörig till högskolestudier på en folkhögskola.

    Vi avråder från att bara "självmant" (på egen hand) anmäla sig till prövningar - utan att ha gjort planering med en SYV på komvux eller på en folkhögskola. Detta för att det är inte säkert att man sedan kan använda de betyget som man får på prövningen - och ta med det in i sitt utbildningsdokument.

    För att få Grundläggande behörighet till högskolestudier behöver du få antingen Examensbevis från komvux

    eller

    omdöme från en folkhögkola som säger att du genom studier på en folkhögskola har uppnått Grundläggande behörighet.

    Betyg från prövningar får man ta in i Examensbevis från komvux. Men vi råder göra Planering med SYV på komvux innan man anmäler sig till prövningar. Det är Rektor på komvux som bestämmer och med sin underskrift försäkrar att alla regler har följts. Hen litar ofta på "sin syv", dvs på syv på komvux i samma kommun. Ansvar på att göra planering mot ett Examensbevis ligger ofta på syv-en på komvux.

    Mitt råd är därför att du snarast möjligt bokar tid med en SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och tar med dig alla dina tidigare betyg. Ni pratar då om vad ditt mål är. Om du vill uppnå behörighet till en viss högre utbildning, är det bra att du för syv-en berättar exakt Vilken utb. Då kan ni sen göra planering som inkl. alla kurser som du behöver för behörighet - både för Grundläggande & för Särskild behörighet; så att inget missas.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA