Maria
    Hallå SYV!

    Jag har nu, efter samhällsprogrammet, gett mig *** på att bli tandläkare istället. Jag har gått motsvarande Matematik C, ej D. I ett naturvetenskapligt år (behörighet A13 för tandläkare) studerar man upp till Matematik D.

    Kan jag göra så att jag läser Matematik D på komvux (mer specifikt campus nyköping via NTI-skolan, alltså distans då de inte verkar ha möjlighet att läsa matematik D på plats. Även om det vore att föredra.) och kan sedan tillgodoräkna den kursen? Jag antar att min matematik C-kurs kommer att tillgodoräknas och jag behöver därmed inte plugga det. Jag försöker minska antalet kurser jag behöver läsa på basåret. Mina matematiska kunskaper är högre än naturvetenskapliga, och jag tror därmed det skulle vara bra att "göra klart" den innan.

    Finns den möjligheten tro?
    Ifall jag skulle kugga kursen (distans då) kan jag fortfarande läsa matematik D på basåret "igen" och få den godkänd där?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maria, Matematik D kan man inte längre läsa eller göra prövnignar i. Den möjlighet upphörde 30 juni 2016. Nu är det matematik 4.

    För behörighet till läkarprogrammet behöver du skaffa dig godkänt betyg i matematik 4 - och det spelar ingen roll om det är inom naturvetenskapligt basår, eller om du läser den på komvux eller om du gör prövning i kursen. Du blir lika behörig, oavsett sättet på vilket du skaffar dig betyget.

    Om man "kuggar" på en kurs, måste man i så fall försöka igen - tills man lyckas. Komvux kan ha "lokala regler" att de ej tar in på samma kurs på en viss tid /ex. på ett år, typ karens-tid/ men prövningar får man göra hur många ggr som helst, även om man kuggade förut.

    Hur naturvetenskapliga basår gör - kan vara olika på olika högskolor/universitet - då det är en så kallad "förutbildning" och varje högskola/universitet bestämmer själva över sina "förutbildningar". De behöver över huvudet taget inte erbjuda någon förutbildning, utan kan lägga ner den när som.

    Du kan med fördel fråga direkt på de ställena där du vill läsa, vad de har för "lokala regler" och policyn.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Peter syv