Sheila
    Hej! Jag har läst ett år på personalvetare programmet men har nu bestämt mig att till hösten börja läsa företagsekonomi programmet istället. Min vän sa att jag kan tillgodoräkna de kurser som inte varit programspecifika under mitt första år på personalvetare programmet så att jag slipper läsa vissa kurser och alltså enbart läser två år till på ekonomiprogrammet. Jag undrar om detta stämmer och hur jag då gör för att få till detta.

    Jag undrar även ifall det innebär några förändringar när jag ansöker csn lån samt hur man isåfall tillgodoräknar kurserna?
    Med vänliga hälsningar Sheila

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det vanliga sättet är att man - när man blivit Antagen - ansöker om Tillgodoräknande av tidigare utbildning (i fall man sedan innan har godkända högskolekurser med sig, "i bagaget"). Och man får svar från de utbildningsansvariga angående vad som ev kan tillgodoräknas. När du tänker ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning, är det bra om du snarast kontaktar studievägledare vid ämnesansvarig institution på det lärosäte dit du är antagen till.  Om du uppger vilket lärosäte (högskola eller universitet det är) - är det möjligt att vi kan hjälpa dig med mer information.

    CSN/Studiemedel
    Så vitt jag vet beslutar CSN om studiemedel för - som längst - ett år i taget. Du ansöker om studiemedel för att läsa "ett visst program" (i ditt fall) och vilka kurser som utbildningsadministratör kommer att registrera att du läser - blir då "nästa fråga". Problemet kan uppstå, dock, om du kommer att läsa på deltid: t.ex om de kurser som du redan har betyg i läses "spridda" under flera år på det nya programmet och du då ska läsa deltid i 3 år på ditt nya program - då kommer du ha rätt till studiemedel för deltidsstudier, men endast under de perioder som du läser på minst halvtid.
    Om man läser på mindre än halvtid (50% studietakt) har man inte rätt till studiemedel.
    Att bedömningen du får från utbildningsansvariga skulle vara att dina tidigare studier gör det möjligt för dig att läsa ett 3-årigt program på 2 år är mycket vaga troligt (alltså jag tror inte det blir så).
    Du kan också få svar att ingenting kan tillgodoräknas (detta pga att de kurser som ingår i ditt nya program är ej desamma som du läst tidigare).

    Allmänt gäller: man kan ha studiemedel för halvtidsstudier (halva bidragsdel och halva lånet) eller för studier på 75% av studietakt eller för heltid, 100%.
    Bästa svar på frågor om studiemedel får man från personal som jobbar på CSN, för att de är experter på just de frågorna.