Erik
    Hej!

    Jag pluggar nu till just SYV och har gått ungefär halva utbildningen. Jag har dock funderingar på att byta till ämneslärare. Problemet är dock att lärarprogrammet enbart startar på höstterminen och jag kommer att vilja byta program redan till våren. Kan man på något sätt läsa fristående kurser under våren för att sedan hoppa på programmet till hösten, och då tilllgodoräkna sig dessa kurser senare i programmet? Alternativt läsa kurser i exempelvis historia eller religion för att sedan lägga på pedagogiken?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!
    Det finns olika vägar till Lärarlegitimationen.
    En av dem är att läsa lärarprogrammet och en annan att läsa tillräcklig antal högskolepoäng i varje ämne och söka KPU (Kompletterande pedagogisk utbildning) sedan.

    Det som du föreslår - att läsa fristående kurser under en termin och "hoppa på" lärarprogrammet - skulle i så fall vara Undantag. Du bör vända dig till Studievägledare på just det lärarprogrammet som du vill "hoppa på" och fråga om detta skulle vara möjligt.

    Du kan (hur som helst) söka fristående kurser i de ämnena som du vill bli behörig att undervisa i - till våren. Du kan bli antagen till max 45 högskolepoäng per termin (det är 150 % av studietakt). Att ha läst fler högskolepoäng är alltid ett plus. Om inte annat, så ser det bra ut i CV´n med fler högskolepoäng. ;)

    Bra sidor där info om lärarutbildningar finns:
    http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen
    http://studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar/vilka-lararutbildningar-finns/

    Jag ser att du bor i Umeå och antar att där är där du vill läsa till lärare. Hittar 58 lärarutbildningar i Umeå på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/larare-98?hogskola=41&typ=3

    Studievägledning på Lärarhögskola i Umeå har
    Tel: 090-786 70 40 och tel.svararen där uppger telefontider som är olika varje vardag och säger också två epostadresser som man kan maila till. Annars så finns det också kontaktformulär på http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=LYAGY&feedbackForm=true&returnAddress=http%3A%2F%2Fwww.umu.se%2Futbildning%2Fprogram-kurser%2Fprogram%2F%3Fcode%3DLYAGY&recipientName=L%E4rarh%F6gskolans+studiev%E4gledning&email=MBIJ1UmHZEZ5VzoaK8U5yI4M7oxGR7%2Bd&code=LYAGY

    Mitt råd är att du tar direkt kontakt med Studievägledningen på lärarutbildningen på den högskola/universitet som du vill läsa på - till lärare.

    Hälsningar
    Mikael SYV