Julia

    Hej! Jag har förstått att om jag läser en utökad kurs så får jag inte räkna med betyget från den kursen i mitt snittbetyg. Det jag undrar är om jag fortfarande får meritpoäng för den utökade kursen även fast den inte räknas med i betyget, om inte, kan jag välja att byta ut någon kurs som redan ingår i min gymnasieexamen mot den utökade kursen då? Med vänlig hälsning,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Kurser som ger meritpoäng räknas också med i ditt jämförelsetal även om det är utökade kurser (detta gäller för dig med examensbevis); du tillgodoräknar dig meritpoängen med samtidigt räknas även betygen i de kurserna med i ditt jämförelsetal.
    Andra regler gäller för personer som har äldre betyg, t.ex Slutbetyg eller Avgångsbetyg.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svar! Gäller det alltså om jag har en fullständig gymnasieexamen och börjar läsa utökade kurser som ger meritpoäng nu?
    • Milla : Ja. Men just ”U-kurser” är det de som i examensbeviset är markerade med U. Dina kurser blir ”utanför examensbeviset”, en komplettering, men reglerna är desamma: betyg i kurser som ger dig meritpoäng kommer även räknas in i ditt jämförelsetal.
    • : Okej, men om jag till exempel söker till handelshögskolan i Stockholm som inte tillämpar meritpoäng, räknas fortfarande betygen från de utökade kurser som ger meritpoäng med i jämförelsetalet då?
    • Milla : Tror inte det men fråga gärna på HHS som är en privat skola och kan bestämma mycket själv, den behöver inte följa de reglerna som de statliga lärosäten har.
    Läs alla kommentarer