Sheila
    Hej! Fråga nummer 1: Om man har börjat på en kurs på komvux och sedan vill hoppa av kursen efter att alltså ha börjat på den, får man göra det och påverkar det ens betyg tex kommer det påverka ens ansökan till universitetet efteråt?
    2: jag är osäker på om jag behöver läsa en kurs på komvux för att öka mitt meritvärde för att kunna gå ett naturvetenskapligt basår så då undrar jag om ni tycker det är värt att läsa kursen ändå för att vara säker på att mitt meritvärde räcker till (jag har 16,5 nåtsånt) eller är det bättre att inte göra det för att man hamnar i en annan urvalsgrupp? mvh Sheila

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sheila!

    Du försämrar inte dina chanser att komma in på högskola (t.ex på naturvetenskapligt basår) genom att läsa på komvux för att du tas inte bort från icke-kompletteringsgruppen, du kommer konkurrera i icke-kompletterings gruppen ändå (med de betyg du har idag).

    Däremot med de upplästa (nya betyg), dvs med kompletteringar prövas du även i kompletteringsgruppen. Med det får du ännu en chans att komma in på högskola.

    Var antagningsgräns "hamnar" vid nästa antagning är det ingen som vet. Det är därför bra att ha så högt meritvärde som möjligt.

    För att öka sina chanser ännu mer, kan man göra Högskoleprovet. Då prövas man även i HP-urvalsgruppen.

    Att prövas i så många olika urvalsgrupper som möjligt är bra, för man har en ny chans i varje urvalsgrupp.

    Ang. din första fråga - om man får hoppa av en kurs på komvux är svar Ja! Man får hoppa av en kurs på komvux. Du försämrar inte dina chanser att komma in på högskola om du hoppar av en kurs på komvux.

    Däremot kan komvux vara mindre villiga att ge dig utbildningsplats på flera kurser om du hoppar av utan att uppge en bra orsak. Bra orsaker är: fick jobb, blev sjuk, flyttade långt bort. "Dåliga orsaker" är: orkar inte läsa, har tröttnat, kursen var för svår. Om har en "dålig orsak" till att hoppa av, kan komvux vägra ta in dig på samma kurs framöver (ofta under ett årstid - kan du bli "avstängd" och då oftast från att kunna få plats på samma kurs). På andra kurser på komvux brukar man komma in ändå, även om man hoppade av en annan kurs.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    • : Hej! Undrade också över hoppa av komvux-delen. Jag har samma dilemma (orsaker: kommer troligen inte klara av kursen pga att jag fått jobb och nedsatt immunförsvar under det senaste halvåret vilket resulterat i en hel del sjukfrånvaro). Men jag har hört att om man hoppar av över huvudtaget så förlorar man CSN (i mitt fall skulle detta ändå infalla eftersom jag skulle gå ner till 25%) och kommer ha MYCKET svårt att få någon typ av CSN i framtiden. Är det så?
    • Liselotte : Om du skickar Läkarintyg till CSN, kan CSN göra en annan bedömning, med hänsyn till din sjukdom. Det finns regler och det kan finnas Undantag. Untantagen är "personliga" och beror på hur svår sjukdom du har och under hur lång tid du var sjukskriven. Tumregeln är att försöka klara alla kurser med godkänt resultat och att meddela alla ändringar till CSN direkt (om man vet att man inte kommer att klara av godkända betyg, t.ex pga sjukdom).