Basit

    ...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Basit,
    I examensbeviset finns det endast plats för 200 poäng inom Individuellt val. Och de "satta" betygen borde finnas i examensbeviset med ett undantag  -  om man lyckas få högre betyg i samma kurs innan man slutar på gymnasiet (har man fler betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller).
    Om man får F betyg på gymnasiet, har man rätt att under återstående tiden - innan man slutar läsa åk3 - göra Prövning i den kursen.
    Men om du redan fick godkänt betyg och vill välja en annan kurs "bara för" att få högre betyg och på så sätt höja ditt meritvärde, är det tyvärr inte en legitim anledning att läsa ännu en extrakurs - för att det är det som du vill göra, läsa en extrakurs /en U-kurs, utökad kurs/. Rektor kan fatta beslut att låta en elev läsa en eller flera U-kurser. Det är ett Undantag.
    Att rektor på din skola gör ett undantag, eller inte gör det - kan bara rektor på din skola svara på.

    Det finns flera orsaker till varför rektorer o-gärna låter elever läsa U-kurser; en anledning är att eleven läser på mer än heltid och riskerar överanstränga sig + riskerar att missa få godkända betyg i sina obligatoriska kurser;
    en annan anledning är att det är dyrt för skolan ge mer undervisning och det är inte elevens rättighet att läsa extrakurser, därför står det rektorn fritt att säga Nej på frågan om att läsa extra kurser.

    Vänligen

    ANNA