A
    Hej!
    Går det att "välja" vilka betyg som man söker in på ifall man har fler än 2500 poäng? Jag har ställt frågan till flera syvar på skolan men fått olika svar.. vissa säger att man bara söker med 2500 poäng, och att man då kan välja vilka kurser som ska ingå i dem? Stämmer det, eller sammanställs meritvärdet utifrån alla kurser?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej A,
    hur ditt examensbevis kommer att se ut bör framgå av den individuella studieplanen,som på förhand visar vilka kurser, om några, som ska vara U-kurser, utökade. Det är inte alla kurser som får markeras som "U" - obligatoriska  kurser får inte bli U-kurser.
    Av U-kurser räknas in i jämförelsetal endast de betyg som är i kurser som antingen krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng.

    Liselotte
    • : Tack för svaret! Förstår jag det rätt då att alla kurser räknas in i jämförelsetalet om de är meritgivande (även om det då är mer än 2500 poäng), men inte andra utökade kurser? Kan man möjligtvis räkna bort en meritgivande kurs (för att den inte ska sänka jämförelsetalet), om man 2,5 i merit även utan den meritgivande kursen?
    • Mikael : Ja, det får man, men Inte om den kursen finns som "vanlig" kurs (ej U-kurs) i ditt examensbevis; detta för att alla vanliga kurser (dvs ej U-kurser) med Undantag av GA, gymnasiearbete - räknas alltid in i jämförelsetal.
    • Mikael : Är en U-kurs meritpongsgivande men "behövs inte" pga man redan har max i merit även utan det betyget, kommer Antagning.se ej räkna in det betyget, i fall det skulle sänka jämförelsetal; men om det betyget skulle Höja jämförelsetal - då räknar antagning.se in det betyget.
    • : Tack så mycket Mikael, nu hänger jag med! :D
    • Anna : Kanon! Jättebra! Vi är jätteglada här på Fråga SYV om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier och med allt annat! :)
    Läs alla kommentarer