Sheila
    Hej! Jag har sökt runt jättelänge för att välja ett universitet där jag till hösten tänkte läsa ett naturvetenskapligt basår på då jag vill studera vidare till tandläkare efter basåret. Jag undrar därför vilka universitet som erbjuder just dessa kurser på sina basår: Kemi2, Fysik2, Biologi2, matte 3c och Matte 4? Just dessa kurser är de som behövs för tandläkarlinjen men jag vet även att några universitet har dessa kurser men att de även har kemi1, fysik1 och biologi1 och då undrar jag också om man själv kan välja vilka av kurserna man vill läsa under året just för att jag isåfall vill välja bort de sistnämnda kurserna eftersom att de inte behövs för att komma in på tandläkarlinjen. Så mina frågor är alltså sammanfattningsvist: 1. Är det så att man kan välja vilka kurser man vill läsa under året om det är så att universitet i fråga även har kurser som inte behövs för den linje man vill komma in på? Och 2: Om man inte kan välja kurserna utan måste läsa alla kurser som erbjuds, så vilka universitet/högskolor har exakt de kurser som behövs för tandläkarlinjen och enbart de kurserna (Kemi2, Fysik2, Biologi2, matte 3c och Matte 4)?
    Med hopp om exakt svar, mvh Sheila

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej  Sheila!

    Kurser i fysik, kemi, biologi och matematik bygger direkt på varandra, dvs utan att ha kunskaper i en "underliggande kurs" (lägre kurs) är det inte alls troligt att man klarar få godkänt i den högre kursen (för att man saknar förkunskaper).

    Du kan på den här sidan

    se vilka Naturvetenskapliga basår som erbjuds till hösten 2016, men det är inte säkert att info är fullständig än. Ansökningsperiod börjar 15 mars och det är den dagen som alla utbildningar är upplagda på www.studera.nu därför är det idag lite för tidigt att definitivt bestämma sig.

    Se den 15 mars eller senare här >> och jag rekommenderar att du bokar tid med en Studievägledare på högskola/universitet där ett naturvetenskapligt basår erbjuds. Ni kan då diskutera om högskola kan göra undantag och låta dig läsa nivå 2 utan att du har godkända betyg på nivå 1 samt om du kan läsa högre kurs i matte utan att ha godkänt betyg i en lägre kurs.

    Jag personligen rekommenderar inte göra så för att det är "bäddad för misslyckande", tycker jag. Men du får hemskt gärna prata om det med en Studievägledare på högskolan/universitetet.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej igen Anna! Jo jag vill ju absolut inte hoppa över någon kurs men just för att de inte behövs för tandläkarprogrammet så undra jag om de behövs läsas, men så är det så att de flesta som väljer att läsa ett naturvetenskapligt basår och som gått samhällslinjen väljer att läsa alla dessa ämnen dvs kemi1,kemi2,biologi1,biologi2,fysik1,fysik2 samt matte 3c och matte4 samtidigt under ett års tid? För jag har hört att det inte rekommenderas att läsa alla kurserna under ett år men jag vet inte och hoppas du har svaret på det för jag har letat runt så länge pch detta är väldigt psykiskt påfrestande just nu, med mycket vänliga hälsningar Sheila
    • Anna : Ansökningsperiod till högskola är 15 mars - 15 april. Idag kan du ännu inte göra en ansökan. Du har fem veckor på dig att hitta passande utbildningar och göra ansökan. Vi råder att samtidigt söka kurser på komvux. I fall du inte kommer in på ett Naturvetenskapligt basår, har du då möjlighet att skaffa dig behörighet genom studier på komvux. Vad har du för betyg i Matte 2 från gymnasiet? Det är tufft att läsa mycket fysik, kemi, biologi och matte samtidigt men det är inte lättare sen att läsa på Tandläkarprogrammet. Tandläkarprogrammet är en mycket tuff utbildning och det räcker inte att bara komma in, sedan måste man också klara alla kurser inom programmet. Det är inte alla som gör det. Om man inte är riktigt "god vän" med matte, fysik och kemi - kan det bli för svårt att läsa på Tandläkarprogrammet.
    • Anna : Tips: boka tid för vägledningssamtal på komvux och på högskola(universitet) nära dig. Komvux är det i den kommunen där du är folkbokförd. Det kan hjälpa mycket att få prata med en "riktig människa" som också är en behörig Studie- och yrkesvägledare och kan titta på dina betyg och diskutera olika alternativ me dig.
    • : Hej igen Anna, jo jag förstår det men hur brukar elever göra som ansöker till ett naturvetenskapligt basår för att studera vidare till tandläkarprogrammet? Brukar man då läsa alla dessa ämnen under året? Jag undrar bara för jag kommer isåfall att satsa på att göra det. Mvh Sheila
    • Anna : Ja, man läser alla kurser som ingår i det naturvetenskapliga basåret. Vi känner inte till att någon har någonsin valt bort kurser på nivå ett och bara läste på nivå två (välja bort någon kurs kan man kanske om man redan har godkänt betyg i den kurser och med det KUNSKAPER i den).
    Läs alla kommentarer