Wilma

    Hej! Jag funderar på att ansöka till olika universitet och tror jag vill gå juristprogrammet, samt tar studenten nu till sommaren. Min fråga är om jag kan ansöka och eventuellt bli antagen, men vänta ett år med att faktiskt börja min utbildning? Detta då jag gärna skulle vilja jobba/resa lite först men samtidigt vill säkra min plats. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Wilma,

    det är mycket tveksamt att man kan få studieuppehåll eller anstånd - om det inte finns väldigt tungt-vägande anledning, ex. svår sjukdom som man inte visste om på förhand; dödsfall i familjen, att man blir inkallad att tjänstgöra inom försvarsmakten eller att man "plötsligt" blir föräldraledig... att man vill resa eller jobba ett år brukar inte anses som sådana "tunga" orsaker, jag tror därför inte att du får med den motiveringen behålla tin plats till nästa år. Men det är inte vi här på Fråga SYV som bestämmer. Dock säger vår erfarenhet att det brukar inte gå.
    Det är lättare att få studieuppehåll med bibehållen studieplats om man med godkända resultat har klarat av i alla fall en termin på högskolenivå. Men även det ej kan garanteras. Man ansöker och inväntar svar/beslut.

    Jag tror, alltså, inte du får som du önskar, men å andra sidan, förlorar du inget på att göra ansökan till hösten; även om du blir Antagen, kan du tacka Nej till din plats och någon från reserv blir väldigt glad att få börja!
    Men om du 100 procent vet att du ej vill börja plugga till hösten, kanske du inte behöver söka i så fall.
    vänligen
    L.

    Liselotte