Astor
    Hej!

    Jag ska börja nu till hösten igen i gymnasiet. Jag under om krusen MATMAT01b är samma sak som MATMAT01a och MATMAT02a. Jag har gordkänt betyg i MATMAT01b måste jag läsa MATMAT01a och MATMAT02a då dom verka rmotsvara MATMAT01b?
    Jag undrar samma sak med kursen SAMSAM01b motsvarar den kurserna SAMSAM01a1 och SAMSAM01a2? Om jag har beetyg i SAMSAM01b mpåste jag läsa dom andra två då?

    1 Svar

    Hej Astor,

    Nej, de kurserna är inte samma sak. Matematikkurserna heter olika eftersom de finns på olika gymnasieprogram - 1a finns på yrkesprogrammen, 1b är medelsvår matematik och finns på flera program (för de som kanske vill läsa vidare på högskola/universitet) och 1c finns på program med avancerad matematik, t.ex teknikprogrammet och naturvetenskapsprogrammet. Därefter bygger ma2 vidare på ma1 med samma kombination (2a,2b,2c). Därför går det inte att växla mellan dem eller ta en kurs istället för en annan.

    Prata med studie- och yrkesvägledaren på din skola för att se om det finns något du skulle kunna göra om du redan har läst vissa kurser. Detta beror också på vilket program du gick på tidigare samt vilket program du planerar att börja på nu.

    Lycka till!

    Mvh,

    Malin