Daniella
    Hej, Jag studerar min sista termin innan jag förväntas ta min kandidatexamen. Idag har jag 180hp och en sista tenta i juni som ligger planerad. Jag undrar nu hur mina möjligheter till att få en godkänd kandidatexamen ser ut om jag inte skulle bli godkänd på min tentamen. Har universitetet rätt till att neka ett examansbevis om man har en underkänd tentamen i en kurs trots att man har 180 godkända hp klara?

    Tack på förhand!

    /Daniella

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniella!

    Varje lärosäte, högskola eller universitet, får i mångt och mycket själva bestämma - kring detaljer om kandidatexamen;
    att man har 180 hp är ett av villkor, men det finns också andra villkor och vissa av de villkoren är Olika från ett lärosäte - till ett annat; därför går det inte att ge ett generellt svar, utan du måste prata med SYV på den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen.

    Om du tycker ditt lärosäte agerar felaktigt, kontakta UHR, Universitets- och högskolerådet och UKÄ, Universitets kanslersämbetet.

    Vänligen och lycka till!
    Julia syv