Erika
    Min kompis undrar:

    Jag är född 2000 och ska egentligen gå årkurs 2 på gymnasium just nu, men jag fick gå om årskurs 1 eftersom att jag ville byta program efter en termin. Jag går just nu naturvetenskapsprogrammet år 1. Problemet är att jag vill gå i samma årkurs som alla andra i min ålder. Mår dåligt att jag gått om och skäms verkligen. Min fråga är om det är möjligt att hoppa över till 3:an natur efter sommarlovet? Kommer alltså missa år 2, men kan jag inte göra prövningar? Eller läsa upp betygen? Hur fungerar det? Vill verkligen ta studenten nästa år med alla 00 och inte om 2 år med 01!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Erika; jag ledsen att svara att detta inte är möjligt.
    Gymnasieskolans uppgift är att ge elever möjlighet att ta ut Examensbevis och för det måste man skaffa sig betyg i de "rätta kurserna" i rätt omfattning... Att hoppa från åk1 till åk3 - kan man, som regel, inte göra.

    Om din kompis är särbegåvad /ett geni - mer eller mindre/ och bara "kan allt" och med stor lätthet får A betyg i alla kurser, inte ens då skulle jag svara att det är möjligt att hoppa från åk1 till åk3... Det nämns prövningar - men gymnasieelever har rätt att göra prövningar Endast i de kurser i vilka de fick F betyg. Det är först Efter gymnasiet som man har rätt att göra prövningar i vilka kurser som helst... men det blir allt svårare att hitta var man kan anmäla sig till en prövning - många letar efter den möjligheten, och det är lärarbrist + 500 kr per prövning har många råd med, så många vill anmäla sig och letar efter möjlighet att göra prövningar utan att hitta, tyvärr.

    Att vara ett år äldre, att ha gått om ett år på gymnasiet... Jo, det är i princip i varje klass, som det finns några elever som är mellan 1-3 år äldre än resten av klassen. Det är inte helt ovanligt att man kan t o m vara nästan 4 år äldre än några andra elever i samma gymnasieklass.
    Vi på Fråga syv kan inte bestämma att din kompis får eller inte får fråga rektor - det får hen absolut göra men jag måste svara att jag är i princip säker på att det blir ett Nej som svar på den frågan - från rektorn och från alla andra ställen där man ställer den frågan.

    Vänliga hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Finns det något annat hon kan göra för att skynda på utbildningen? Finns det distansutbildningar som hon kan gå och ta examen snabbare? Hon har hört om Korrespondensgymnasiet. Det enda hon vill är att gå klart gymnasiet så snabbt som möjligt helst innan år 2020 börjar!

    • Anna : Hon får givetvis söka till https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet men att läsa in två års Heltidsstudier på ett år - bedömer jag som omöjligt.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,
    jag förstår att ibland vill man skynda sig och få betyg och hela utbildningen snabbare ... men vissa saker är inte rimliga. Läsa på heltid är svårt nog och på mer än heltid - mycket svårt. Det finns också risker med att ta på sig för mycket: man kan bli sjuk av överansträngningen.
    Även om man läser på distans, är det inte "mindre studier" man genomför; tiden man sparar under distansstudier är restid till och från skolan varje dag, men om man tänker på att man ibland /några gånger/ måste åka till Korrespondensgymnasiet i Torsås (ca 3 mil utanför Kalmar) då några obligatoriska träffar ingår i distansupplägget på "Korr", då sparar man inte så mycket tid på resor, totalt sett.
    Innehåll i kurser och kunskapskraven är desamma, även om man läser på distans.
    Vi avråder från att försöka läsa på 200% av studietakt. Vi känner inte till några exempel på att elever skulle lyckas med det som du har önskemål om.
    Jag eller mina kollegor, andra SYV-ar, kan inte förbjuda dig att försöka - och vi skulle hjälpt till, om vi kunde, men det kan vi inte.

    Att studera på 200% innebär arbetsinsats på 80 timmar per vecka (ca 11 timmar och 25 min om dagen, inklusive lördagar och söndagar)... Och även om man är beredd att jobba eller studera så mycket - är det mycket svårt (troligtvis omöjligt) att hitta ett sätt att praktiskt genomföra det på; i så fall skulle många andra människor ställa upp, anpassa, förbereda, underlätta, vända in-och-ut på sig själva för att försöka möjliggöra ett sådant upplägg... och det är inte rimligt att förvänta sig att många människor ska göra det. Och som elev har man inte rättigheten att kräva det som du har önskemål om - i din fråga.