Charlie

    För tredje gången utbränd lärare och vill nu verkligen inte tillbaka igen. Vill ha ett jobb där jag inte behöver bolla med tusen saker samtidigt och där kraven från alla håll inte ökar lavinartat varje dag. Tycker inte om människor längre. Vill ha något praktiskt, och har inga problem att gå ner i lön. Har ett utmärkt CV med 250 högskolepoäng och bred lärarerfarenhet. Men kan man verkligen få jobb i en färgaffär eller byggvaruhus på det? Behöver desperat hjälp att komma vidare.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Charlie,
    i färgaffär eller byggvaruhus - är det som butikssäljare du vill få jobb? I affärer/butiker finns några olika yrken, bl.a butikschefer, butiksplockare, butikskontrollanter, orderplockare, butikskommunikatörer och kanske även några andra yrkeskategorier också.
    Yrken inom handel är icke-reglerade och det betyder att det står arbetsgivaren fritt att anställa vem de vill (med eller utan vilken utbildning som helst...). Sök alla de jobben du vill ha.

    Om du har varit sjukskriven många ggr eller under långa perioder kan du ev. ha rätt till anställningsstöd och då kan AF eller FK ge stöd - både ekonomiskt och på andra sätt; ta reda på vad du har rätt till för stöd från olika myndigheter.
    AF = arbetsförmedlingen som bl.a kan bevilja Lönebidrag (arbetsgivaren får i så fall en del av din lön utbetald så att det blir billigare för arbetsgivare att anställa dig)
    FK = försäkringskassan som borde kunna bistå i rehab-processen; om du bedöms ha rätt till sådant stöd.
    ****
    Om du vill söka jobb alldeles på egen hand, utan hjälp från myndigheter - kan din höga utbildning eventuellt "ligga dig i fatet" (är i alla fall vår erfarenhet), om du söker jobben som t.ex butikssäljare; förklaringen är den att arbetsgivare kanske tror att du inte blir "gammal" på det jobbet och söker dig vidare ganska så snabbt efter upplärlningen och arbetsgivare vill inte lägga tid/pengar på att lära upp ngn som inte stannar och jobbar under lång tid.