Bo
    Har mitt barn (16 i höst) rätt att, utan föräldrarnas medgivande, söka gymnasium på annan ort samt ev skaffa boende på annan ort?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Bo,
    enligt de uppgifter vi har och den info som vi utgår ifrån så är det vårdnadshavare som bestämmer var en icke-myndig elev ska bo, men det är eleven som har rätt att välja vilken gymnasial utbildning hen söker;
    detta måste rimligtvisbetyda att eleven kan söka till alla de olika gymnasiala alternativ som är inom pendlingsavstånd eller på distans /Korrespondensgymnasiet erbjuder studier på distans/;
    SÖKA kan eleven göra - inom hela Sverige och även till svenska skolor utomlands, om eleven vill, men om hen sedan kommer in på en gymnasieskola dit hen ej kan pendla, utan måste flytta och vårdnadshavare är emot - blir det ett stort problem.

    Att "skaffa sig" bostad på annan ort, som icke-myndig, är praktiskt omöjligt, om inte vårdnadshavare går med på det och även hjälper till på alla sätt - bl a ekonomiskt.

    Du får gärna fråga på andra ställen också och får du svar någonstans som motsäger det som jag svarar dig nu, hör av dig i så fall; så ska vi undersöka frågan vidare i så fall...

    Bästa hälsningar

    L. :)

    Liselotte