Frida
    Hej! Jag ska börja tredje året på estetiska programmet med inriktning estetik och media nu om några veckor. Vår skola har nu bestämt att de elever som går estet ska läsa entreprenörskap, vilket betyder att vi måste ha ett UF-företag.

    Min fråga är om jag kan använda mitt UF-företag som mitt gymnasiearbete också? Tycker det skulle bli otroligt mycket det här året om jag både ska driva ett UF-företag samtidigt som jag jobbar på ett GA. Kan man alltså slå två flugor i en smäll och använda företaget som sitt gymnasiearbete? Eller är det förbjudet då entreprenörskap är en enskild kurs?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,

    kursen Entreprenörskap är en valbar kurs på Estetiska programmet, vilket du kan se i Programplanen för ES. Är det verkligen så att alla ni måste läsa den och du inte kan välja en annan kurs i stället?
    Oavsett, om du måste eller vill läsa Entreprenörskap, så är det en 100p-kurs (normalstor kurs på gymnasiet) och går ut på 100 "undervisningstimmar" + 100 timmar "eget arbete" (som t.ex läxor, grupparbete, inläsning mm). Alltså "arbetsinsats" på 200 timmar.
    Och GA, gymnasiearbete är en annan kurs som också den går på 200 timmars "arbetsinsats".
    Tanken är, alltså att en elev lägger ca 400 timmar (10 veckor på heltid) på de två kurserna (sammanlagt).
    Din handledare för GA får bestämma vilket tema som passar att du tar som tema för GA. Det är hen som sedan sätter betyg på ditt GA (tillsammans med medbedömare, men ändå är det just handledaren som är hen som "bestämmer" om ditt GA).

    Tema för GA måste stämma överens med inriktning på din utbildning - alltså måste ha ngt. med "Estetik & media" att göra. Men detaljerna (alltså exakt hur tema formuleras, eller vilka "frågeställningar" som ska besvaras; eller om det är endast en "skrivelse" eller om du ska göra en utställning, film, event eller ngt. annat - är upp till dig och din handledare att bestämma "sinsemellan"). GA kan också göras i grupp, men betygsätts individuellt. Ni kan, alltså, vara några elever som jobbar tillsammans men kan sedan få olika betyg (någon kanske inte blir godkänd i gruppen... - det är alltså inte grupp-betyg man får, trots att man jobbade i en grupp).

    Om "alla ni" måste läsa Entreprenörskap (och så gör alla elever på gymnasiet, som vill få ut Examensbevis - GA), då är alla ni i samma situation, och inte bara du.
    Om du föreslår på din skola att du driver UF-företag inom kursen Entreprenörskap och så vill du att du "på det" får godkänt för GA, så tror jag du får Nej, som svar. Detta för att det är 2 olika kurser.
    Men det går kanske att ha tema för GA som på ngt. sätt ändå har med ditt UF-företag att göra... Du måste i så fall kunna bevisa att du har lagt de där 400 timmar (motsvarande 10 veckor på heltid) på ditt UF-företag/Gymnasiearbete... Du får dock inte ta detta förslag som att jag/vi har OK-ejat att du slår ihop UF-företag och GA... för det kan inte vi på Fråga SYV göra. Det är Handledare för ditt GA på din skola som du måste prata med. Du får givetvis komma med det förslaget... Du får sedan gärna höra av dig och berätta för oss vad ni har bestämt (du och din handledare för GA).