Julia SYV på FrågaSYV

    Hej G!

    om jag förstår din fråga rätt så undrar du om vilka språkkurser som ger MERITPOÄNG på gymnasiet, inför ansökan till högskola? eller undrar du om hur eleven kan höja sina Betygspoäng inför ansökan till gymnasiet? :)

    Svarar nu på båda de frågorna.
    En grundskoleelev som ska söka till gymnasiet får räkna in 16 bästa betyg från sitt slutbetyg i grundskolan (och som 17-de ämne får ENDAST betyger i MODERNA SPRÅK som lästes som Språkval räknas in). Har eleven godkända betyg i flera olika modersmål (vilket förekommer) och även i flera olika modersmål (och det förekommer att elever får betyg i t.ex Moderna språk /arabiska/ och i Modersmål /arabiska/ eller i Moderna språk /polska/ och i Modersmål /polska/ in i samma Slutbetyg från grundskolan), då gäller följande:
    man tar "ut" betyget  (ett betyg) i MODERNA SPRÅK som lästes som språkval och "lägger det åt sidan".
    Av alla de övriga betygen, oavsett hur många de är, väljer man 16 st. högsta/bästa betyg. Övriga kommer inte att räknas in i elevens "betygspoäng". Sedan plussar man på till summan av 16 bästa betyg även betyget i Moderna språk, som lästes som Språkval, vilket kan ge mellan 10 och 20 extrapoäng. Och så får man fram en "siffra" med vilken eleven konkurrerar om plats på gymnasiet.
    _ _ _ _

    Vid ansökan till högskola, om man har Examensbevis (OBS! det är olika regler för de sökande med äldra betyg, Slutbetyget, Avgångsbetyget och med ännu äldre betyg) - gäller, vad det gäller meritpoäng för Moderna språk, följande:
    man kan ha betyg i samma språk som Moderna språk och som Modersmål in i sitt Examensbevis. Inom Modersmål på gymnasiet finns det 3 kurser, Modersmål 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet; inom Moderna språk finns det 7 kurser inom varje språk - från Moderna språk 1 till 7. Det är godkända betyg i Moderna språk 3 och 4 (och i vissa speciella fall i Mod.språk 2 och 5 - som Undantag) som ger >> Meritpoäng/extrapoäng som gäller vid ansökan till svenska högskolor/universitet (men det finns också fall då högskolorna ej accepterar meritpoängen, ex. vid ansökan till förutbildningar (basår och basterminer) eller om det är en privat högskola, som t.ex HHS, Handels i Sthm.