Sara

    Jag har nyss börjat 1an i gymnasiet och går sambeteende jag har jättesvårt för matte och ska läsa matte 1b nu i 1an. Såg att jag ska läsa matte 2b i 2an och undrar ifall det är möjligt att ta bort den. Ifall det är möjligt vad blir det för skillnad? Ett annat ämne jag har svårt för är naturvetenskap som jag ska läsa i 3an och den kursen ger 100p. Går den att ta bort i 3an och vad gör det för skillnad?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara, på samhällsvetenskapsprogrammet, alla inriktningar - är matematik 1b och 2b Obligatoriska kurser; i matematik 1b måste du få Godkänt betyg (annars uppfyller du inte kraven för Gymnasieexamen) men i matte 2b kan man ha F och ändå uppfylla kraven och få examensbevis; F i matte 2b kommer då ingå i ditt examensbevis och dra ner ditt jämförelsetal.
    Ang. Naturkunskap, så är Nk1b på SA också en obligatorisk kurs. Man kan ha F betyg i den kursen in i sitt examensbevis, men utan betyg i den kursen, uppfyller man inte kraven för examensbevis fån Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Alltså, är svaret Nej. Det går inte ta bort en av de kurserna från SA.

    Inom matte finns det hjälp att få
    Kika på www.matteboken.se - där är alla mattekurser upplagda för repetition & självstudier.
    Mattecentrum driver också Räknestugorna i ca 30 svenska städer; det är gratis att få hjälp där.

    Gymnasieprogram med lite matte
    Av de högskoleförberedande är det - ES och HU, där endast matte 1b är en obligatorisk kurs.

    Vill man på gymnasiet läsa så lite matte och naturkunskap, som möjligt - rekommenderas det Yrkesprogram, där endast matte 1a och nk1a1 är obligatoriska kurser.

    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare