Daniel
    Har fått F som resultat på två inlämningsuppgifter (retorisk analys och utredande PM) och ett C på en redovisningsuppgift i Svenska 3, och nu undrar jag ifall jag kan få ett E som betyg ifall jag klarar nationella? Eller måste jag börja på komvux för att komplettera?

    Jag går på naturvetenskapslinjen och vill börja på universitet så jag behöver Sv3, men undrar även om vad som händer ifall jag klarat alla andra kurser (incl. Gymnasiearbete) men bara behöver komplettera Sv3? Behöver jag göra ett nytt gymnasiearbete eller något?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Daniel,

    på Naturvetenskapsprogrammet som är ett högskoleförberedande program är man tvungen att ha godkänt betyg bl a i Svenska 3 /eller SAS 3, svenska som andraspråk/ för att få ut Examensbeviset. Om du får F i Sv3 eller SAS 3 får du Studiebevis i stället.

    Studiebevis ger inte rätt till att komma in på högskola/universitet i Sverige för man saknar Grundläggande behörighet i så fall.

    i fall du får F i svenska 3 kan du läsa den kursen på komvux och när du får godkänt betyg i svenska 3, kan du få ut Examensbevis från komvux.
    Du "förlorar i så fall" ditt betyg i Idrott och hälsa 1, detta pga det betyget får ej ingå i Examensbevis från komvux. Det är ändring i reglerna från 1 jan 2017; innan dess fick id-och-hälsa 1 ingå, men inte nu längre.

    Det är läraren i svenska som sätter betyg på kursen. Nationella provet spelar stor roll. Dock kan man få ett annat betyg på hela kursen än det betyget man får på det nationella provet.

    • : Så ifall jag inte klarat av Sv3 när jag vårterminen slutar får jag ett studiebevis, men ifall jag väljer att gå in på komvux efter att ha fått mitt studiebevis så kan jag med ett godkänt Sv3 betyg få ut ett examensbevis som låter mig gå in på universitet? Eller finns det någon begränsningar på examensbeviset efter komvux?