Daniel SYV

    Hej Helia,

    detta gäller i Sverige för att bli läkare:
    1). >>>Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap /du behöver Examensbevis + godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik 4/

    2). söka till läkarprogrammet på universitet - det tar 5,5 år (11 terminer)

    3). AT-tjänstgöring (mellan 18 månader och 24 månader).
    Sedan kan man få sin lärarlegitimation och börja jobba som "allmän läkare" eller påbörja utbildning till Specialistläkare.

    Vägen till läkarlegitimation i Sverige:
    3 år på gymnasiet + 5,5 år på läkarprogrammet + minst 1,5 år AT-tjänst det vill säga minst 7 års studier på heltid Efter gymnasiet.
    Läs också gärna i yrkespresentationerna Läkare>>, AT-läkare>>, ST-läkare>> och Specialistläkare>>.