Sandra

    Hej! Jag vill nu efter gymnasiet läsa till naturkunskap 2b. Kommer det höja mitt meritpoäng oavsett vilket högskoleprogram jag söker till?

    • Jelena : På nivå 2 i naturkunskap finns det bara en kurs - Naturkunskap 2 (utan någon bokstav efter siffran...). Och om den kursen ej ingår i ditt examensbevis och inte krävs för behörighet till din högskoleutb., kommer inte det betyget påverka.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sandra,

    det som Jelena skriver i sin kommentar till din fråga, stämmer.
    Om du har Examensbevis (och det tror jag att du har, du är 20 år och är för ung för att kunnat gå ut gymnasiet år 2013 eller tidigare - då fick man Slutbetyg och reglerna var annorlunda), så räknas inte Nya kurser, som du skaffar betyg i, efter datumet för examensbevis, in - med 2 undantag: om kursen krävs för Särskild behörighet
    eller om kursen ger dig meritpoäng
    Nk2 ger inte meritpoäng för dig med examensbevis.
    Du behöver Nk2 endast om du söker till de högskoleutb. som specifikt kräver godkänt betyg i den kursen, t.ex sjuksköterskeprogrammet.
    Söker du till andra utbildningar, som inte kräver Nk2 - kommer inte betyg i den kursen räknas in, över huvudet taget.
    Med det sagt, så är det inte fel att lära sig mer inom naturkunskap.

    Hälsningar
    D: