Klaus
    Hej

    Om man läser examen mot humanistiska linjen och då behövs det 50poäng Naturvetenskap 1b i gymnasiegemensamma ämnen. Jag har ett betyg i biologi 2... kan det funka att biologi 2 ersätter naturvetenskap i denna examen? Eller måste jag läsa naturvetenskap 1b?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej David,

    Naturkunskap 1b är en 100-poängskurs. Den kan ersättas med 2 stycken 50-poängskurser: Nk1a2 och Nk 1a2.

    Biologi 2 eller en annan kurs i biologi ersätter inte kurser i Naturkunskap, därför att inom naturkunskap läser man biologi MEN ÄVEN LITE KEMI OCH FYSIK också.

    Om du har godkända betyg i Fysik och Kemi på gymnasial nivå (och i Biologi också) - kan man i så fall diskutera om vad som skulle kunna göras här...

    För att det finns en så kallad "ersättningsmöjlighet" som säger att i fall man har godkända betyg i Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1 på gymnasiet då har man samma kompetens som Naturkunskap 2 ger.

    Och Naturkunskap 2 bygger på Naturkunskap 1b; då har man följdaktligen kunskaper i Nk1b också.

    Men, å andra sidan, handlar Examensbevis inte endast om KUNSKAPER utan även om "formella saker" som vilka kurser som måste ingå och hur man räknar ut Jämförelsetal och meritvärde vid ansökan till högskolan.

    Som sagt, om du ej har godkända betyg i Fysik 1a och Kemi 1 - då måste du 100% skaffa dig betyg i Nk1b (men betyget behöver inte vara godkänt betyg, du kan ta in F-betyg i Nk1b in i examensbevis) - men F betyg förstör (sänker) jämförelsetal ganska mycket, så det är inget jag rekommenderar i första hand.

    Hälsningar

    Daniel SYV