Abdi
    Hejsan, jag är en 15 årig kille och jag undrar om jag har en chans att bli accepterad i Rudbeck Gymnasiet. Mitt meritvärde är 215, och jag ska fullända det, denna termin som är också de sista terminen. Jag har verkligen försökt att jämföra olika gymnasier, men vet aldrig hur lärarna är. Öppet hus är inte heller det bästa alternativet. Andra frågan är, är Thorildsplans Gymnasiet bra? Har hört olika hörsägen och undrade om det är verkligen bra? Finns det bra lärare där? Tredje frågan är samma sak som andra frågan men handlar om Blackeberg Gymnasiet. Fjärde frågan är, hur många gymnasier bör man välja? Alltså cirka, hur många? Femte frågan (sista frågan) är, kan ni rekommendera andra gymnasier som är vanliga som Thorildsplans eller Rudbeck. Alltså gymnasier där man inte satsar/pluggar så mycket som Kungsholmen, VRG, Östra Real, Norra Real och fler. Alltså vanliga byggnader, vanliga elever, bra lärare, etc.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Vi återkommer med ett längre svar senare men jag vill be dig förtydliga din fråga för att vi ska kunna ge dig det bästa möjliga svar. Och jag menar så här: om du inte vill satsa och plugga mycket, vad tänkte du göra efter gymnasiet?

    Med "halvbra" betyg kommer man ej in på högskola eller yrkeshögskola och det är svårt att få jobb utan ett yrke.

    Vill man skaffa sig ett yrke, väljer man ett yrkesprogram och om du uppger vilket yrke du vill lära dig, kan vi hjälpa dig med tips på skolorna.

    Vilket program vill du gå? Och varför? Att läsa högskoleförberedande utan att du kan tänka dig plugga mycket och satsa på höga betyg, är en dålig plan.

    Jag förstår att du vill bli accepterad i din gymnasieskola men det är svårt att få garantier då ingen ännu vet vilka elever kommer att komma in på samma skola och program som du.

    Du vill ha bra lärare, skriver du, och det har jag också full förståelse för, men vad är bra lärare just för dig?  Och det är ju flera olika lärare du kommer att ha samtidigt plus övrig personal: rektor, SYV och skolsköterska. Det är minst tio personal du kommer att ha med att göra och oftast tycker eleverna att vissa lärare är bättre än andra men kan sedan även ändra sin åsikt till den motsatta: en lärare som ställer höga krav kommer man att vara tacksam för - senare, när man går vidare efter gymnasiet.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Shabbe!

    Rudbeck har öppet hus nu på lördag, den 30 jan kl.10-14 och jag råder dig gå dit då, om du kan.

    Om Thorildsplans gymnasium kan du läsa på deras presentation på gymnasieguiden.se - och det är jättesvårt att svara på frågan vilken skola är "bra" och vilken är "bätte". :)

    Du undrar också om Blackebergsgymnasium och den har öppet hus den 26 jan. kl.17-20.

    Du skriver i din fråga att "öpet hus# inte är en lösning, men jag försod inte ritigt varför du skriver så.

    Du får gärna förklara mer.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv