Louise
    Hej! Jag har precis gjort min första dag på 3året på frisör programmet och jag har ärligt talat inte en aning om vart jag ska ta vägen. Redan i när 1an var slut kände jag att jag inte ville gå denna utbildning mer, men var för skoltrött för att gå om och tänkte då istället att det blir bättre i 2an.
    När 2an började redan första dagen vart jag utfryst från klassen, vilket skulle vara resten utav året, dvs att verkligen ingen ork eller engagemang från min sida fanns kvar överhuvudtaget, då hela min högstadietid var likadan och jag kände att jag inte orkade låsa in mig på toaletten på rasterna mer för man vart så ledsen, eller att jag inte åkte till skolan överhuvudtaget.

    Under året pratade jag med syv och rektor ifall jag kunde få välja bort frisör kurserna och fylla ut de poängen med andra ämnen som inte hade något med det att göra, bara jag fick en gymnasieexamen. Dock kunde de inte göra något åt de, och nu sitter jag i samma sits inför detta året igen och jag vet att det bara är ett år kvar, men tycker det gått för långt när jag blir sjuk och ledsen över skolan för jag vantrivs och behöver vända magen ut och in när jag kommer hem. Detta har även gått ut över min satsning med hästsporten då jag tänker på massa annat när jag rider istället för att fokusera.

    Jag tänkte fråga er ifall man kan byta skola/linje i 3an men ändå fortsätta i den nya 3an för att få de sista poängen? Är godkänd i alla kurser från 1&2an.
    Skulle verkligen vilja få ett sista bra år på skolan för engångs skull. Finns det sådana möjligheter??

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Louise,

    det är en olycklig situation när du upplever att du trivs så pass dåligt på din nuvarande utbildning...

    ...och du har pratat med SYV och rektor på din skola.

    Du fick svar att det ej går att uppnå kraven för Examensbevis om du tar bort yrkeskurser, vilket stämmer överens med reglerna. Tyvärr kan inte SYV eller Rektor eller vi här på Fråga SYV ändra på det faktum att det finns fasta regler = krav för att uppnå Examensbevis.

    Du är 18 år och är för ung för Komvux men inte för ung för en folkhögskola>. På en folkhögskola skulle du kunna läsa de kurser/ämnen som du önskar läsa från folkhögskolans utbud. När du uppnår kunskapskraven för att kunna få Omdöme om att du har Grundläggande behörighet till högskolestudier - får du det. Högsta omdöme från en folkhögskola är "4". Lägre omdömen är "3" och "2"... med "omdömes-siffran" konkurrerar man sedan i BF-urvalsgruppen om man söker till en högskoleutbildning.

    De betyg du fick på gymnasiet kan inte "sammanföras" med omdömen på en folkhögskola. Men om du senare beslutar dig för att komplettera på Komvux (komplettera mot Examensbevis) - och det ska du kunna göra från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år - kan du "bygga på" dina betyg från gymnasiet. Sammansättning av kurser på komvux är friare, dvs du ska inte behöva läsa yrkeskurser, om du inte vill - på komvux. det kan ev ta längre tid än 1 år; 2 terminer; för att komplettera mot Examensbevis på komvux - beror lite grand på vilka kurser komvux i din kommun kan erbjuda + vilken utbildning på högskola du vill söka (Olika krav på Särskild behörighet till olika högskoleutbildningar).

    Ännu en fundering:
    jag känner personligen en ung kvinna som på gymnasiet läste till frisör, men efter gymnasiet har inte en enda dag jobbat som frisör, utan jobbar som personlig assistent> och som scenarbetare>.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte