sandra
    Hej de jag igen,

    Jag tog studenten år 2016 och fick studiebevis (jag studerar i komvux för att få examen) och mina betyg är en blandning av gymnasie betyg och komvux betyg som jag har kompletterad: Italienska 1 = C, Sva 1 = B, Sva2 = B, Sva3 = B, Matte 1 = E, Matte 2 = E, Eng 5 = D, Eng 6 = D, Eng 7 = A, Naturkunskap 1 = E, Naturkunskap 2 = D, Samhällskunskap 1 = D, Samhällskunskap 2 = E, Historia 1 = A, Historia 2 = B, Kommunikation = B, Led & Org = D, Psykologi 1 (50 kursvärde) = C, Filosofi (kursvärde 50) = A, Religion (kursvärde 50) = E, Religion specialisering = B, Sociologi = D, Samhällskunskap 3 = B, Psykatri 1 = A, Psykatri 2 = A, Historia 3 = B Mitt fråga var att jag försöker bli antagen till psykologi program men samtidigt har jag försökt räkna mina merit poäng på olika webbsidor fastän dem alla ger mig olika poäng?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sandra,

    om du tittar på Antagningsstatistik från tidigare antagningar, till psykologprogrammet i Sverige (på olika orter) - listan finns här, ser du att antagningsgräns ligger ständigt på över 20.0  i Meritvärde.
    Dina betyg är alldeles för låga, tyvärr.
    För att få 20.0 i Meritvärde (utan att ha några meritpoäng) behöver man ha alla A betyg i alla kurser som ingår i ditt examensbevis (förutom GA, gymnasiearbete - som måste ha E betyg).

    Max i merit är 2,5 och ingen kan få fler; du verkar idag ha 1,0 (för engelska 7). Ännu 1,5 i merit kan du få för godkända betyg i Moderna språk 3 och 4 eller för Matematik 3, 4 och 5 (eller i ställer för mattte 5, för matte specialisering).

    Eftersom antagningsgräns till psykologprogrammet ligger på Över 20.0 och du har endast 1.0 meritpoäng (för engelska 7), behöver du i princip ha alla A-betyg i alla kurser i ditt examensbevis... kanske har du råd att ha ett eller två stycker B-betyg, men resten måste vara A-betyg). I annat fall uppnår du inte de meritvärdena som psykologprogrammet brukar kräva.
    Därför är det mer eller mindre meningslöst att räkna ihop vad du skulle idag få för meritvärde, och det av 2 anledningar:
    - psykologprogrammet brukar kräva så pass höga meritvärden, att inte ens alla A-betyg ger plats på programmet;
    - du har idag ännu inte har Examensbevis och för att räkna fram det Exakta meritvärdet behöver man veta Exakt vilka kurser som ingår i ditt Examensbevis.
    ****
    Dock kan jag ändå göra en Uppskattning...
    i examensbevis från komvux ingår 2400 poäng (av dem 100 p. GA, gymnasiearbete); det återstår alltså 2300 poäng att ta in i exam.bevis från Komvux.
    Svenska 1, 2 och 3; Eng 5 och 6 och matematik 1 och 2 behöver du ha i ditt examenbevis. Eng 7 finns all anledning att ta in också (där har du A-betyg, och den kursen ger dig även 1.0 i merit). Nu är vi uppe i 800 p.
    Du kan behöva skaffa dig betyg i ännu en liten, 50 p. kursvärde, kurs eller så kan du inte ta in Psykiatri 1, 50 p., in i ditt examensbevis. Jag råder att utesluta en kurs Samhällskunskap 2 från att ta in i exam.bevis (det är inte en obligatorisk kurs och du har E betyg i den).
    ****
    Du vinner mycket på att försöka få betyg i Moderna språk 3 och 4 eller i högre kurser i matematik och ta in de betygen in i ditt examensbevis - i stället för några andra kurser i vilka du har lägre betyg; ex. Ledarskap och organisation och Sociologi - icke-obligatoriska kurser kunde du med fördel byta mot moderna språk 3 och matematik 3 (och även "endast E betyg" i mod.språk 3 och matte 3 ger dig stor fördel pga meritpoäng).

    Liselotte

    Om vi säger att följande kurser ingår i ditt examensbevis:
    Svenska som andraspråk 1, 2 och 3; - kurser á 300 p.
    Matematik 1 och 2; - kurser á 200 p.
    Engelska 5, 6 och 7; - kurser á 300 p.
    Religion, 50 p. och Filosofi, 50 p. - kurser á 100 p.
    Religion special. - 100 p.
    Italienska 1 - 100 p.
    Psykiatri 1 - 100p.
    Psykiatri 2 - 200 p.
    Naturkunskap 1b och 2 - kurser á 200p.
    Samhällskunskap 1 och 3 - kurser á 200p.
    Historia 1b, 2 och 3 - kurser á 300 p.
    Kommunikation - 100 p.
    Sociologi - 100 p.
    *******************************
    Om man endast räknar in betyg i kurserna som finns i listan ovan, får man Jämförelsetal (snittbetyg) på och till det lägger man + 1.0 (som är merit för eng 7). Det ger meritvärde på 16.38 och det är den siffran som du konkurrerar med om plats på psykologprogrammet.

    tips!
    satsa på högskoleprovet!
    försök få så höga betyg du kan i moderna språk 3 och i matematik 3.
    ta inte ut examensbevis nu, utan höj betygen i ännu fler kurser först och/eller läs nya kurser för att sedan försöka ta ut examensbevis med högre meritvärde.
    Kika också på andra utbildningar, än psykologprogrammet.