Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Simone!

    Vad du eller vi räknar fram - kommer inte spela roll; det är Antagning.se som gör uträckning av ditt meritvärde om du söker till en svensk högskoleutbildning. Antagning.se räknar på dina betyg endast om du bedöms som Behörig till de utbildningar du söker.
    Räknehjälp finns på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Rakna-ut-ditt-meritvarde/Raknehjälp
    ***
    I vissa fall är det lätt att räkna fram meritvärde (om man inte har några U-kurser i sitt examensbevis och inte har kompletterat efter gymnasiet), men man måste alltid veta vilka Särskilda behörighetkrav sm just din högdkoleutb.ställer. Sedan finns det några högskoleutbildningar som inte accepterar meritpoängen - och det är stor skillnad: om man ska räkna Med eller Utan meritpoäng.

    Det är lätt att göra en grov uppskattning av vilket jämförelsetal du har - om du t.ex har hälften A och hälften C betygen i ditt exam.bevis, då kan man säga att du har i snitt "B-betygen" och då är ditt jämförelsetal ca 17.5.
    Har man alla C betygen - har man jämförelsetal på 15.0
    Betyget i GA, gymnasiearbete räknar man inte in.

    Vi kan göra ett försök att räkna på dina betyg; reglerna är många och ibland komplicerade... men i många fall är det inte så svårt att räkna fram meritvärde.

    Men ytterst är det Antagning.se som fastställer ditt meritvärde. Och det kommer inte att hjälpa om du t.ex hänvisar sedan till att ngn har räknar fram ett högre meritvärde...

    Om du vill att vi gör ett försök måste du svara på ett antal ??
    1. har du Examensbevis?
    2. har du läst Utökad program och har i ditt examensbevis några U-kurser (alltså kurser som i ditt examensbevis är markerade med "U"?
    3. har du kompletterat efter gymnasiet? om Ja - på vilket sätt?
    4. vad är särskild behörighet till den utbildningen du vill söka till?
    5. accepterar den högskoleutb., som du ska söka till Meritpoängen? Som regel, accepterar svenska högskoleutbildningar meritpoängen, men det finns några undantag.

    • : Om man snittar 12-13 poäng. Är det ens möjligt att komma in på någon högskola då?
    • : Alltså att man har mest E & D i sina betyg, och att man känner att man ej orkar studera upp dessa till något högre.
    • Julia :

      Ett alternativ är att göra Högskoleprovet. Har man ett giltigt resultat från HP, prövas man även i HP-urvalet. HP kan man göra många ggr och det är det högsta resultatet av alla giltiga resultat som gäller. ... sedan finns det högskoleutb., där det finns tomma platser - t.ex på lärarutbildningar. Och om det står tomma platser, kommer alla behöriga in. ... du kan också kika på Yrkeshögskoleutbildningar (vid antagning till yh är betygen endast EN DEL i bedömningen; för att även motivation, test och intervjuer + tidigare erfarenheter och intressen ingår i bedömningen): för utbud av yh var god se www.yhguiden.se

    • : Har ett F i matte 2B. Om jag satsar på bra betyg i HP är det då möjligt att komma in trots F i matte2?
    • Julia : Om man gör Högskoleprovet (HP) då får man inte några betyg; man får Resultat på HP som högst kan uppgå till 2.00 och om man har ett giltigt resultat från HP, prövas man i HP-urvalet, alltså konkurrerar mot de andra sökande till samma utbildning som prövas i HP-urvalet.
    • Julia : Det är annars bra att försöka läsa upp F till ett högre betyg i matematik 2; detta bl.a för att kunskaper i matematik krävs i många olika sammanhang, t.ex ställs kravet på godkänt betyg i matematik 2 som särskild behörighet till ett antal utbildningar på högskolor/universitet och på yrkeshögskola (www.yhguiden.se).
    • : Okej, men med mina 12 poäng ser jag att jag är behörig till lärarutbildningar runt om i landet. Vissa lärarutbildningar kräver bara 11 i BI. Tycker du det är mest värt att satsa på HP eller läsa upp ett F i matte 2B?
    • Julia : Det är bra om du kan göra både och: om du läser upp f i matte 2 (du kan läsa matte 2a, som är en lite lättare kurs -och betyget i matte 2a kommer räknas in istället för matte 2b) blir du samtidigt bättre förberedd inför högskoleprovet (HP innehåller även matematisk-logiska uppgifter).
    Läs alla kommentarer