Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    läs svar på den här sidan http://www.fragasyv.se/fragor/vad-ska-jag-skriva-foer-gymnasiearbete och se om någåt förslag som finns i det svaret, skulle passa dig.

    Fler tips: titta på olika yrken - www.framtid.se har många yrkespresentationer och försök förutspå vilka nya yrken som "dyker upp" inom de närmsta åren. Exempel på yrken som inte fanns för t.x. 50 år sedan: Spelprogrammerare & Bloggare.

    Försök svara på frågan: varför så få unga söker till yrkesprogrammen? Jobben finns där, men unga vill i stor utsträckning läsa högskoleförberedande program, även om många blir arbetslösa efter gymnasiet.

    Andra intressanta frågeställningar: Vad skulle dagens unga behöva lära sig i skolan idag för att vi ska ha ett bättre samhälle i framtiden? Vad är ett bättre samhälle? Är det självklart för alla vad ett "bättre samhälle är"? Är det ett mer jämlikt samhälle eller ngt. annat?

    Hälsningar

    Mikael SYV