Fredrik
    Hej, jag undrar om rektor verkligen får lov att säga Nej till en elev som vill byta gymnasieskola - när det finns plats på utbildningen (i detta fall handlar det om att byta innan åk3). Rektor säger att studieplaner inte "passar". Får rektor göra så, om det finns plats, alltså?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik!

    Att byta gymnasieskola är inte en rättighet. Även om det finns lediga platser, kan rektor av olika anledningar säga "nej" och det finns inte mycket eleven eller föräldrarna kan göra åt saken. Rektor måste se till att alla elever som tas in på skolan har möjlighet att läsa alla kurser som ger möjlighet att ta ut Examensbevis. Om studieplaner "inte passar" som du skriver i din fråga - innebär det med stor sannolikhet att eleven inte ska kunna ta ut Examensbevis ...

    Oavsett anledning, har rektor rätt att säga nej.

    :(

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare