Mert

    Hej!

    Det är så att jag inte behöver hela 100poäng samhäll 1b kursen för högskoleprogrammen jag tänkt läsa till. Jag har betyget E i samhäll 1b men betyget A i historia 1a1 och 1a2. Tyvärr försvinner historia 1a2 bort då det finns inte plats när jag ansöker (2300 poäng totalt + gymnasiearbete). Om jag bytte ut Samhäll 1b mot Samhäll 1a1 samt 1a2 och slängde bort samhäll 1a2 så skulle Historia 1a2 finnas med, medelvärdet skulle då öka med 0.3 (50p går från E till A) vilket är viktigt för min del då konkurrensen till det program jag söker till är hög. Är det möjligt att byta ut Samhäll 1b till 1a1+1a2 då enligt skolverket motsvarar Samhäll 1b Samhäll 1a1 samt 1a2? Jag har dock gått ut gymnasiet och enligt deras regler kan dom inte ändra en slutexamen vad jag förstått?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mert,

    Har du redan fått ut ditt examensbevis?
    Det som gäller för högskoleförberedande examen på komvux framgår av info på Skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/komvuxgy/hogskoleforberedande-examen och en kurs Samhällskunskap måste ingå, ej specificerat vilken kurs; då tolkar jag det som att Samhällskunskap 1a1 kan ingå.

    Rektor kan fatta beslut att "klyva" Samhällskunskap 1b in i två kurser - Samhällskunskap 1a1 och 1a2. Men om du redan har fått ut ditt examensbevis - tror jag inte att rektor går med på att återkalla examensbeviset och göra ändringar. Detta görs endast om grova fel har begåtts vid utfärdantet av betygsdokumentet.
    Om du inte redan fått ut ditt examensbevis - undrar jag följande: kan inte du göra prövning i samhällskunskap och förhoppninsvis få högre betyg?
    *****
    Om du inte redan har examensbevis, utan läser mot examensbevis på komvux nu - så är det inte omöjligt att du kan få ditt betyg i samhällskunskap 1b "klyvet" in i Samhällskunskap 1a1 och 1a2 /samma betyg i de 2 små kurser som du har i Samhällsk.1b-kursen/. Dock kan inte du kräva att det görs. Det är inte en rättighet som den studerande har. Rektors beslut kommer att gälla. Det är alltså rektor på komvux som har rätt att fatta beslut i detta ärendet.

    Bästa hälsningar & Lycka till!

    ANNA

    • : Hej!
    • : Jag har inte fått examensbevis vad jag har förstått eftersom jag läste upp nästan allt på Campus förutom Samhällskunskap 1b och några andra ämnen. Då jag inte har examensbevis utan ett studieresultat, kan rektorn på campus klyva Samhäll 1b till 1a1 samt 1a2 även om jag läste den kursen på gymnasiet?
    • Anna : Ja, så tolkar i alla fall vi reglerna här på fråga syv och vi fick det svaret från de sakkunniga när vi tidigare ställde liknande frågor till dem. Enligt vad jag vet, så får rektor klyva betyget i Samhällskunskap 1b och även SYV på komvux (om rektor tidigare har delegerat det ansvaret till syv). Du måste få svar från personal på komvux i din kommun.