Sara
    Hej!
    Jag blev kallad in till skol kuratorn idag. Hon sa att i och med att jag har haft hög frånvaro (som nu blir bättre), så har hon tillsammans med skolsköterskan tittat igenom (gamla!) dokument osv som beskriver min tidigare situation då jag hade problem i familjen osv. Hon sa att hon har läst igenom detta och känner stark oro för mig och sa att hon tänker göra en soc anmälan. Jag förklarade då för henne att jag inte befinner mig i samma situation som jag gjorde för flera år sedan, och att en soc anmälan inte skulle hjälpa på något sätt som helst. Men hon tvingade mig till ett nytt möte och sa att hon skulle göra en soc anmälan, trots att jag tydligt sa att situationen jag befinner mig i idag inte har något att göra med det hon har läst. Dessutom är jag 19år gammal, så min fråga är; har hon rätt till att göra en soc anmälan trots att jag är 19år och TYDLIGT sa att detta endast skulle förvärra min situation, samtidigt som jag blev tvingad till ett nytt möte.
    Tacksam för svar!
    • : Jag beklagar verkligen över att du sitter i en så jobbig sits just nu och jag hoppas verkligen att du får det stöd du behöver. Om du bor i Stockholmsområdet så kan du ta kontakt med Barnrättsbyrån. De lyssnar, hjälper dig, och står på din sida när du behöver hjälp. De är väldigt hjälpsamma, kämpar för ungas rättigheter och följer gärna med på möten. http://barnrattsbyran.se/
    • Peter : Tack så mycket Christoffer för din kommentar. Men vad gör man om man inte bor i Stockholmsområdet? Vart vänder man sig i så fall?
    • : Barnrättsbyrån håller på att etablera sig i Umeå just nu, och förhoppningsvis finns dem på fler orter i framtiden. Det kanske finns fler ideella organisationer man kan ta hjälp av, men tyvärr känner jag bara till Barnrättsbyrån som idag endast finns i Stockholm.
    • Mikael : Jag undrar om barnrättsbyrån kan ge rådgivning även till ungdomar som inte bor i Stockholm - för att ge råd behöver man inte befinna sig i samma stad.
    • : Jag vet inte Mikael, men Sara, om du känner att du behöver stöd, behöver någon att prata med eller har frågor, ring dem på telefonnummer 08-150 222. De kan säkert ge råd och hjälpa dig på ett eller annat sätt. Nu är jag inte insatt i din situation, men om du har kontakt med sjukvården (ex. BUP/habiliteringen) och har förtroende för någon där, så kanske den personen kan följa med? Då går det att anordna en SIP, samordnad individuell plan, då flera myndigheter samarbetar. Men jag vet som sagt inte om du överhuvudtaget har regelbunden kontakt med sjukvården och om du har någon där som du har ett förtroende för. Jag hoppas i alla fall att du får det stöd du behöver, för jag vet vilket kaos det kan bli när sånt där inte fungerar. De är väldigt hjälpsamma på Barnrättsbyrån, så tveka inte att slå en signal om du känner för det!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sara,

    jag tror kuratorn är välbekant med lagar. Du kan t.ex kika på LVU, Lag om Vård av Unga >>> - och du kommer att se att man kan bli "omhändertagen" mot sin vilja även om man är över 18 år och är myndig. Egentligen är inte Studie- och yrkesvägledare insatta i de regler och paragrafer... det är en annan profession vi har. Kurator är i grunden socionom och på socionomprogrammet har de läst lagar "och paragrafer" och borde veta vad som gäller.

    Jag vet ju inte vad som har hänt... men i vilket fall så hoppas jag att Socialtjänstens inblandling kan hjälpa dig på något sätt. Socialtjänsten får in många anmälningar och det är inte alltid de agerar. Detta beror på resursbrist eller "mänsklig faktor". Det finns exempel när anmälningar blir liggande i flera år utan någon åtgärd. Jag menar att det faktum att kuratorn gör anmälan innebär inte per automatik att Socialtjänsten kommer att agera. Socialtjänsten kan också göra egen bedömning - att ingen åtgärd behövs. Eller så agerar de snabbt... Det kan inte jag svara på.

    Jag tror inte du kan göra ngt. mer än det som du har gjort. Du har sagt din mening. Kuratorn har "eget huvudet" och gör egna bedömningar. Jag är säker på att hen vet vad som gäller, vad som hen har rätt att göra.

    Om du tycker att kuratorn inte har rätt att göra det hen gör - behöver du vända dig till en jurist och inte till en studie- och yrkesvägledare.

    Jag beklagar att jag inte kan ge dig ett annat svar. Jag vet inte vad som hände och jag är inte jurist. För att svara på din fråga behöver man veta i detalj vad som har hänt, plus man behöver ha juridisk kunskap: antingen vara jurist eller ha utbildning från Socionomprogrammet (socionomer är visserligen inte jurister, men de känner till lagar inom Sitt Område, det ingår i utbildning på socionomprogrammet).

    Önskar dig lycka till! Jag kommer att tänka på dig och hålla tummarna för dig.

    Daniel