Hej Sebastian!

    Till högskola/universitet i Sverige får man söka upp till 20 olika alternativ, och man måste prioritera - "i första hand" ... "i andra hand" och så vidare. På så sätt är det som när du sökte till gymnasiet.

    Men det finns också lite "skillnader", - t.ex får man läsa mer än en utbildning åt gången. Man kan bli antagen till 45 högskolepoäng per termin = 150% av studietakt. Man kan, alltså t.ex läsa ett högskoleprogram på heltid och samtidigt "fristående kurser" eller ett annat program på max 50% av studietakt.

    Jag menar inte att du behöver läsa på mer än heltid... :) jag vill bara säga att du kan bli ANTAGEN på flera alternativ samtidigt - vilket man inte kan bli när man söker till gymnasiet.

    Jag vill också tipsa om att du samtidigt som du söker till högskola, kan samtidigt även söka till Yrkeshögskola. Kika gärna på www.yhguiden.se - och skillnaden här är att till varje YH-utbildning så söker man direkt till utbildningen och oberoende av andra ansökningar. På så sätt kan du söka 20 alternativ på högskolenivå via www.antagning.se och samtidigt till många olika yrkeshögskoleutbildningar. Och du kan bli antagen till högskola och till flera olika YH-utbildningar samtidigt. Om det blir så, kan du sedan välja tacka Ja eller Nej till de erbjudna utbildningsplatserna.

    Bästa hälsningar och lycka till med din studier och dina ansökningar till eftergymnasiala utbildningar!

    ANNA