Hej Michael,

    tekniska basår finns på olika ställen.
    Det är endast basår som man läser på Komvux (som består av de vanliga Gymnasiala kurser) som kan påverka det meritvärde som man räknar ut på de gymnasiebetygen.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, på https://fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar förklaras skillnader mellan att komplettera efter gymnasiet på komvux och på högskolenivå (högskola eller universitet). Kurser man läser på komvux kan vara ihopsatta i "basår" men det är ändå vanliga gymnasiala kurser; tillskillnad från komvux, läser man inte "vanliga gymnasiala kurser" på högskolenivå. Man kan även komplettera på en folkhögskola - Omdöme från en folkhögskola räknas inte ihop med gymnasiebetyg heller (precis som man inte gör det, när man läser på högskolenivå).