Marina
    Hej, det talas mycket om lärarbrist och att det finns många obehöriga lärare, men kan verkligen vem som helst så jobba som lärare, utan relevant utbildning och erfarenhet och kanske en person som inte alls är lämplig? eller är det bättre att stänga skolan om lärare inte finns? vad gäller?
    Tack på förhand.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Marina,
    det är ett stort problem - lärarbrist! - och tanken är att man ska helst bli BEHÖRIG LÄRARE, som innehar lärarlegitimation. Det är Skolverket som utfärdar lärarlegitimationer. De baserar sig på Lärarexamen.

    Men i brist på behöriga lärare, får arbetsgivare (i praktiken Rektor) anställa "någon annan" än en behörig lärare. Se ex. Juniorlärare>>.