Felicia
    Hej! Jag funderar på att söka in till en YH-utbildning inom redovisning men har lite funderingar. Jag har tänkt i lite olika banor angående detta och har kommit fram till att jag tror att en YH-utbildning passar mig bättre än en högskoleutbildning. Men det är en sak jag är orolig för. Det känns som att högskoleutbildade har en högre status på arbetsmarknaden, och att de därför kan få högre lön trots att vi gör samma jobb. Samtidigt har jag läst att arbetsgivare gillar YH-utbildade för att de har mycket praktisk erfarenhet. Men jag vill inte riskera att få en sämre lön bara för att jag valde en YH-utbildning, vad tror ni? Finns risken?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är individuell lönesättning och jättesvårt att svara på din fråga men jag råder dig också att tänka på "förlorad arbetsinkomst " under den extra tiden som du skulle läsa på högskolan. Säg att yh är två år och kandidat är tre år. På ett år hinner du låna 50000kr hos CSN plus att du inte får lön under det året som du studerar. Det krävs stor löneskillnad för att kompensera för det!;)