Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fatima,

    För att i Sverige bli auktoriserad revisor krävs att du genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt 6 år samt därefter avlagt ett prov.

    Den teoretiska utbildningen görs på universitet eller högskola och ska pågå under minst 3 år. Den praktiska utbildningen sker under handledning av en auktoriserad eller godkänd revisor och även den ska pågå under minst tre år.

    För mer information om vilka krav som ställs för att kunna, som revisor, få auktorisation, var god läs på Revisorsinspektionens hemsida samt på hemsidan för Branschorganisation för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare - www.far.se

    ang. få jobb som Värdepappersmäklare
    Mäklare inom finans har, i Sverige, traditionellt en examen som civilekonom eller civilingenjör med inriktning industriell ekonomi. För att arbeta som aktiemäklare krävs även en specialistlicens genom SwedSec-utbildning.

    Du uppger att du läser inriktning Nationalekonomi, därför vill jag råda dig även kika på info om yrket/nationalekonom