Anna
    Hej!
    Jag är inne på att plugga ”Organisering och ledning av arbete i välfärd” men inriktning socialt arbete. Då får man en kandidat examen i socialt arbete. Vad kan man jobba som då? Kan man få snarlika jobb en socionom kan få? Hur ser arbetsmarknaden ut efter man gått denna utbildning?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,

    socionom - kräver utbildning från socionomprogrammet, som är en ganska unik utbilnding som leder till Yrkesexamen men som samtidigt är ganska "bred" och ger möjlighet att arbeta på många olika ställen; Det är ofta som arbetsgivare söker en "socionom eller med motsvarande utbildning" men när man frågar Vilken är då "motsvarnde utbildning" - då får man svar "jo, Helst socionom, men får vi inte tag på någon socionom, då får vi se vilka andra som sökt...". Det är alltså omöjligt att få svar vilken utbilnding som arbetsgivare anser "motsvarande socionom"; ibland får man svar att det är OK med en mycket gammal utbildning från socialhögskolan, som då var 2-årig men som sedan länge inte finns... så, "en gång socionom, alltid socionom", alltså finns det motsvarande "gamla" utbildningar som fortfarande gäller, men idag kan man inte gå dem, för de finns ju inte längre...

    Den utbildning som du nämner i din fråga leder, som du själv skriver, till kandidatexamen, vilket betyder att man även ska kunna söka till vidareutbildningar på avancerad nivå /magister eller masterprogram/.

    Programmet "Organisering och ledning av arbete och välfärd" förbereder inför arbetsuppgifter med fokus på ledarskaps- och organisationsfrågor inom offentliga såväl som privata och ideella organisationer. Förutom att vara anställd, kan man även jobba som konsult eller som egenföretagare/entreprenör.

    Med examen från programmet med inriktning på socialt arbete kan man jobba med att leda och utveckla verksamheter inom välfärdssektorn, exempelvis inom äldre- eller funktionshinderomsorg, missbruksvård eller andra verksamheter som riktar sig till utsatta grupper. Exempel på möjliga arbetstitlar: KAA-ansvarig eller Enhetschef-inom-social-omsorg

    Tips! kontakta de utbildningsansvariga och be om info om var deras f d studerande arbetar idag. Du kan också gärna höra av dig till oss och berätta vad du fick för svar.