Isa
    Jag studerar just nu i slutet av min första av totalt tre terminer av Engelska på Södertörns Högskola söder om Stockholm. Jag ska således läsa totalt 90hp i Engelska på grundnivå men är osäker på vad jag vill läsa vidare med då jag vill ta kandidatexamen/er. Min fråga är då, vilken utbildning är den smartaste rent "jobbmöjligheter-mässigt". Har varit inne på journalistik men är mer intresserad åt det litterära hållet så som litteraturvetenskap men jag vill veta vilken av de som kan ge mig störst chanser med jobb ute i arbetslivet. Jag är inte petig med var/vad jag jobber med men vill gärna bevisligen jobba inom media/förlag/företag etc där litterära kunskaper är behövt. Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isa,

    det är en svår fråga du ställer!

    Som "litteraturvetare" är det svårt att få jobb, konkurrensen om jobben är hård.

    Kika gärna på Språkyrken>>> eIIer menar du att du heIIre vill jobba som t.ex Bokkritiker? Är det förIagsredaktör, korrekturIäsare eller skribent du vill bli? ElIer viII du satsa på att bli högskolelärare, undervisa i Litteraturvetenskap på ett Universitet?

    Det är bra att du är ute i god tid, du har ännu ett år på dig (om du vet vad du ska läsa i 2 terminer till) - och du har ännu gott om tid för att göra "reseach" om vad som finns att läsa och hur gångbart det kan tänkas bli på den framtida arbetsmarknaden.

    Prata med Studievägedare, Iärare och utbildningsansvariga på din nuvarande utbidning och även med den centrala studievägIedningen. Kika på många olika yrken - det finns tusentaIs yrkespresentationer på www.framtid.se

    Jag är ledsen att behöva svara att det ej går att ge någon som helst garanti att "med den och den utbildningen" så kommer du att få jobb... Chansen är större inom vissa yrken än inom vissa andra men några garantier finns tyvärr inte.

    T.ex känner vi ett "fall" då en person med godkänd doktorsavhanding i språk från ett av Sveriges Universitet har varit arbetslös i fem år och sedan fick jobb som Utredare på försäkringskassan>> (personen trivs med jobbet men är egentligen ganska mycket "överkvalificerad" - för det skulle räcka med endast 3 års studier på högskolenivå och hen har läst i 9 år: 3 år på grundutbildningen, 2 år masterprogrammet och 4 år doktorandtjänst).

    Ett annat exempel som vi känner till är att man med masterexamen i Biologi arbetar som utbildningsadministratör>>. Hen vill egentligen bli Forskare>>, men lyckades inte få doktorandtjänst och var tvungen att ta jobbet för att försörja sig. Hen har nu varit kvar på utbildningsadministratörs-posten i ca fem år och har lagt ner planer på att bli forskare.

    Jag vil inte skrämmas, men jag tycker det är viktigt att påpeka att konkurrensen är hård i den branschen som du vill in på... och att alla kan tyvärr inte lyckas. Med det sagt, så menar inte jag att du inte bör försöka.

    Fundera lite på vad jag har skrivit här och återkom gärna!

    ANNA