Petra
    Hej,
    Jag funderar på biomedicinprogrammet och insåg att detta finns på både engelska (tex Karolinska) och svenska (tex Lund).
    Som jag tänker nu siktar jag på en master i neurobiologi och den, likt så många om inte alla, masters är på engelska.
    Vad borde jag välja? Svenska eller engelska?
    Jo jag vet, att läsa på svenska tänker jag spontant borde vara lättare för mig. Men att läsa på engelska då har man tränat upp ett flyt i både tal, skrift och tänkande tills man når mastern. Man har också, tänker jag, inte bara fått engelskan från de där tjocka textböckerna som kan kännas mycket tunga (jag har läst kemi ett år på svenska med engelsk litteratur) utan man har hört den hela tiden, föreläsningar som klassdiskussioner som från böckerna.
    Eller är det onödigt att satsa på den engelska (nu med tanke på akademiska färdigheter och framtiden och bortsett från att en mer internationell blandning av elever ju alltid kan vara intressant). Borde man/kan man lika gärna "pränta in" grundåren på svenska?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Petra,

    Jag tycker du har mycket bra argument i din frågeställning... men jag tänker också på Bostadssituationen. En av utbildningar finns i Stockholm och en annan i Lund - alltså, långt ifrån varandra... Jag vet absolut ingenting om dina möjligheter att skaffa /eller om du redan har bostad/ i stockholm och/eller i lund... jag vill bara påminna om att studieplats kommer, tyvärr, ej ihop med plats på ett studentboende, vilket kommer för vissa sökande till högskoleutbildningar som en stor överraskning.
    Vi känner tyvärr exempel på att studerande hoppar av sina utbildningar pga svårt bostadssituation. Vissa hittar ingen bostad på studieorten och flyttar runt ofta och det medför stor stress... och bidrar till att de ej klarar av studierna.
    Här om dagen fick jag veta att en studerande på civilingenjörsprogrammet i Stockholm hoppade av efter att hen har från augusti t o m mitten på april flyttat runt och sovit på golvet i sovsäck - hos olika bekanta... hen orkade inte längre och hoppade av utbildningen. Mycket tråkigt. :(
    Så, det finns alltså för- och nackdelar i att läsa på svenska och på engelska och jag håller med dig i det du skriver i din fråga. Vad jag skulle välja är "en sak"; vad som blir bästa för dig - tror jag du vet själv. Sök båda alternativen, men prioritera i första hand det - där du helst vill komma in på.

    Vänliga hälsningar och LYCKA TILL!

    ANNA

    • : Hej,
    • : Jo jag vet, om boendesituationen, men nu tänkte jag just på utbildningen i sig.
    • : (Ber om ursäkt för flera meddelande, verkar inte gå att göra ny rad :) ) Hur hade du tänkt? Vet du något som du hört om för/nackdelar med att läsa på svenska eller engelska? Vet du om de som läst på engelska kan ha det lättare eller att svenska studenter som ger sig på detta får sämre resultat, både på tentor under kandidaten, på mastern, vad de når för nivåer efter kandidat men även om de oftare hoppar av?
    • Julia : Som du vet och så väl har beskrivit i din fråga, finns det för- och nackdelar i både att läsa på engelska och på svenska. Det är lättare att läsa på sitt modersmål, än på främmande språk. Men om man vill söka vidareutbildning med undervisningsspråk engelska, senare, förbereder man sig bättre genom att även på lägre nivå läsa på engelska. Vad som väger tyngre för dig, vet du bäst själv. Du får också gärna prata med flera personer - bl a med studievägledare på de aktuella programmen.
    Läs alla kommentarer