Anton
    Hej! Jag har sökt till flera olika högskolor och noterade att en del program är 2-åriga medan andra är 3-åriga. Efter besök på olika universitet har jag kommit fram till att det program jag tycker verkar allra bäst är 2-årigt. Om jag kommer in där och studerar i 2 år och sedan kommer fram till att jag vill/behöver ha en kandidatexamen, går det att studera kurser eller göra ett examensarbete t.ex på distans för att höja sig från 120hp till 180hp och därmed få en kandidatexamen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    kandidatexamen kräver att man har läst på högskolenivå i 3 år på heltid, men inte endast det: ett av villkor är att minst 3 terminer (90 högskolepoäng) måste vara studier inom ett och samma ämne, "huvudämne"; resterande 3 terminer kan också ställas vissa krav på - olika på olika lärosäten; kandidatuppsats måste man också skriva och få godkänt på.
    De kraven /som jag nämner ovan/ är generella, men sedan är det varje lärosäte som har rätt att specifikt bestämma vad man ska läsa inom de "fria" terminerna, ex. kan man behöva läsa "närliggande ämnen" i minst en av de 3 "fria" terminer. Det beror, som sagt, på vad just det aktuella lärosäte sätter för lokala bestämmelser.
    Det är tyvärr inte så att alla 2-åriga högskoleprogram kan på ett år kompletteras upp till en kandidatexamen; det beror alldeles på... för att få ett konkret svar måste man kontakta studievägledningen på det lärosäte och den institutionen, där du vill ta ut kandidatexamen; uppge där vilket 2-årigt program du vill läsa och fråga - hur mycket av det programmet som sedan ska kunna tas in i kandidatexamen; det kan givetvis inte uteslutas att du ska kunna komplettera på ett år och ta ut kandidatexamen, men som allmänt/generellt svar - så måste jag säga att det kan inte garanteras och i värsta fall kanske du ej ska kunna komplettera till kandidatexamen, utan skulle behöva läsa ett helt nytt kandidatprogram på 3 år.

    Vänligen

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare