Elin
    Hej! Jag har börjat fundera lite på att påbörja en kandidatexamen i psykologi (i framtiden även utveckla vidare den till en master) men är lite kluven på hur det går till? Söker man till ett kandidat-"program" eller söker man in till enskilda kurser? Hur vet jag vilka kurser som ska räknas in? Läser man fristående kurser? Hur fungerar alltsammans? Kan man läsa det iprincip på vilken skola som helst eller är det särskilda? Berätta lite om allt kring just kandidatexamen. Är supernyfiken men riktigt ny runt ämnet. När är en kandidatexamen helt färdig och när är man berättigad att bygga på den?
    Mycket frågor i samma text, hoppas det inte är för rörigt.
    Tack! /Elin

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Elin,

    det är varje lärosäte (högskola eller universitet) som själva får bestämma rätt mycket ang. innehåll i kandidatexamina... de gemensamma ramar är:  totalt 180 hp (3 år på heltid) och av dem 90 hp i Huvudämnet och så ska man ha med godkänt resultat läst kandidatkurs... men sedan är det upp till varje lärosäte att bestämma hur det, för övrigt, får se ut.
      Du måste därför prata med studievägledare just på den insitututionen där du vill ta ut din kandidatexamen med Undantag: om det är ett Kandidat-Program, då har lärosätet redan satt ihop kurserna så att man kan efter programmet ta ut kandidatexamen. i Kandidatprogrammen ingår det ofta valbara terminer (eller i alla fall någon valbar kurs) - så det är inte alltid 100%samma kurser som alla studerande läser på samma program.

    Lycka till!