Signe

    Hej, jag kommer till hösten börja studera filosofi. Dock har det universitet jag sökt till inte ett program inom filosofi, utan enbart kurser på alla nivåer, som det på hemsidan står senare går att leda till såväl kandidatexamen som behörighet till KPU. Jag undrar därför om det verkligen går att få en kandidatexamen i filosofi utan att ha läst ett program, bara jag läst kurser på minst 180 hp?

    • Anonym Kanin : När det kommer till kandidatexamen brukar det vara ganska fri hur man lägger upp studierna. Dagens regler säger dock att du behöver minst 90HP inom området filosofi varav 15HP examensarbete inom filosofi. Resterande 90HP (totalt 180HP) är valfria. När detta är avklarat kan du ansöka om kandidatexamen i filosofi. Det är fördelaktigt att du läser kurserna på en och samma skola då skolan du senare ansöker hos för kandidatexamen kan krångla till det och anse att vissa kurser från andra skolor inte är likvärdiga med kunskapsinnehållet i deras etc. Att skaffa en kandidatexamen på detta sätt kallas att 'skräddarsy sin examen'. Detta fungerar att göra vid de fallen då yrket du försöker skräddarsy till inte är skyddad, t.ex. psykolog, civilingenjör m.m.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Signe,
    varje lärosäte i Sverige kan sätta upp sina egna (lokala) regler vad gäller vilka "fria kurser" som får ingå i kandidatexamen, därför råder jag dig ta kontakt med studievägledningen på det lärosäte du ska studera och diskutera upplägget av dina studier.