Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lina!

    Det är mycket bra att samråda med Studievägledare på den högskola/universitet och i första hand på det fakultetet/institutionen där du helst vill läsa - och fråga hur du kan av de kurser som erbjuds på just den högskola sätta ihop din egna kandidatexamen.

    Huvudregeln är att man bör läsa minst 90 högskolepoäng, dvs tre terminer på heltid inom sitt huvudämne som i ditt fall är Psykologi. Resterande 90 högskolepoäng kan man läsa andra kurser, men exakt vilka beror på olika saker: för det första, så måste de kurserna finnas att söka på de högskolor/universitet där du kan läsa; för det andra så måste de passa in att sätta ihop i kandidatexamen och för det tredje - så måste du vara intresserad av att läsa dem och även komma in dvs få utbildningsplats på kurserna.

    Man kan alltid börja med att söka en fristående grundkurs i det ämne som man är intresserad av och när man är inne på utbildningen, boka tid med Studievägledare på sin egna institution för vidareplanering.

    Det finns fördelar i att läsa ett helt program, bl a är man garanterat plats på nästkommande kurser. Jag hittade 40 olika program som jag tror matchar dina önskemål och bland dem även den här: Psykologisk coach, som leder till en Kandidatexamen.

    Kika gärna på alla de olika programmen. Du kan sortera dem på olika sätt - bl a välja den orten som passar bäst.

    Bästa hälsningar och lycka till med din studieplanering!

    Du får gärna höra av dig igen och bl a berätta för oss vad du fick för svar hos Studievägledare på olika högskolor/universitet.

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare