Ylva
    Hej!
    Mitt slutgiltiga mål är en doktorsexamen i psykologi men vad jag förstått så behöver jag då först en master och innan det en kandidatexamen? Det är denna kandidatexamen jag undrar över. För behörighet till masterprogram i psykologi står det att jag behöver en filosofie kandidatexamen med ämnesfördjupning i psykologi, något jag inte kunnat hitta. Det enda jag lyckats hitta är en psykologi kandidat uppe i Luleå, jag vill dock stanna i Stockholm. Vad ska jag söka, hur hittar jag denna "filosofie kandidatexamen med ämnesfördjupning i psykologi", hur ska jag gå till väga?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ylva,

    alla de olika masterprogram i psykologi kan du se på www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=psykologi och mitt bästa råd till dig blir att du kontaktar studievägledare på de masterprogram som du - på sikt - vill komma in på och frågar vilka utbildnignar som ger behörighet till deras masterprogram.

    Annars så kan du börja läsa psykologi på högskolenivå - ta grundkurs i psykologi, sök den och se om du kommer in - på en högskola/universitet nära dig eller i en stad som du kan/vill flytta till eller på distans... och så tar du det "därifrån" sen... Utbildningsutbud kan ändras.

    Det är många ggr svårt att planera på flera år framöver - för att man vet inte vilka utbildnignar som kommer att erbjudas i framtiden.

    Det sker förändringar hela tiden.

    Jag kan tänka mig att det är bekvämast att komma in på Psykologprogrammet - en rätt så lång och "bred" utbildning. Svårt att komma in på, men om man kommer in på - då har man sedan många olika möjligheter...

    Du kan kontakta alla studievägledare på högskolor/universitet där kurser i psykologi ges och program - psykologprogrammet och kandidatprogram med inriktning "psykologi" - ... de är experter på just det område.

    För övrigt, så uppdateras utbildnings utbud på högskolornas gemensam sida www.studera.nu till första dagen i ansökningsperioden, som nästa gång blir 15 september 2017. Du kan då se vilka nya utbildnignar som dyker upp... Utbildningsutbud förändras ständigt. Reglerna och villkor förändras också, och behörighet till utbildningar är inte heller "huggen i sten".

    Många ggr är det svårt att planera på lång sikt, tyvärr.. utan man får ta det "pö om pö"... ta ett steg i taget. Kanske börja läsa psykologi någonstans och se sen vad som händer... vilka möjligheter som öppnas framöver.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Vänligen

    Julia SYV