Jesper
    Hej! Jag vill plugga ekonomi på högskolan. Jag vet också att jag vill inrikta mig själv på finans. Jag vet dock inte vad som är bäst:

    1: Att plugga kandidatprogram i Ekonomi och SEDAN lägga till en masterexamen inom finans

    2: Plugga civilekonomprogrammet med inriktning finansiell ekonomi

    Det jag vill uppnå:
    Jag vet inte om jag vill jobba i Sverige eller utomlands när jag är färdigutbildad (USA, Norge och Schweiz lockar), men jag vill välja det som ger mig maximal chanser både för karriär i Sverige och utomlands.

    Jag har läst att titeln "civilekonom" är en ganska nordisk titel, och att en master i finans (på engelska) skulle vara bättre om jag söker jobb utanför norden.

    Det jag undrar är, stämmer något av det jag skrivit här över, och vilka mer viktiga skillnader mellan dessa två alternativ är viktiga för mig att förstå som du kan berätta för mig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Kandidat plus master ger femårsstudier och civilekonomprogrammet -fyra år. Ett års längre studier bör anses som en större merit men -å andra sidan, finns det ingen garanti att komma in på master - man konkurrerar om platsen; man vet inte heller vilka masterprogram som kommer finnas söka om tre-fyra år.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Master inom finans är 60 poäng (1 år) och Kandidatprogrammet inom ekonomi är 180 poäng (3 år)
    • : = lika mycket högskolepoäng som civilekonomprogrammet (240 poäng = 4 år)
    • : Eller har jag fel? :)
    • : Jag kollade lite närmare och förstår nu att magister är 4 år och master 5 år.
    • : Borde jag ha kandidat + magister eller gå civilekonomprogrammet?
    • Anna : Masterprogram är 2-åriga; ett åriga program heter i Sverige Magisterprogram.
    • Anna :

      Vad du borde gå, kan inte jag eller någon annan här på Fråga SYV bestämma. Det måste du bestämma själv. Då yrken inom ekonomi är inte "reglerade" (i alla fall så är det i Sverige) - är det upp till varje arbetsgivare att bestämma vem som är mest lämpad för att få jobbet. Många ggr är det andra meriter än "ren utbildning inom ekonomi" som avgör; exempelvis språkkunskaper, tidigare arbetslivserfarenhet, personliga egenskaper mm och m.fl.

    Läs alla kommentarer