Marina
    Hej!
    Jag undrar vad en egentligen "blir" om en läser kandidatprogrammet i globala studier på universitetet. Vart någonstans en kan jobb efteråt och vad ens arbetsuppgifter blir?

    Tacksam för svar :)
    • Anna : Vi har nu fått svar från en studievägledare på institutionen för Globala studier och jag kommer att skriva ett nytt svar till dig. :)

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Marina!

    med kandidatprogram i Globala studier kan man t.ex få jobb som utredare>> på olika myndigheter och organisationer som t.ex Migrationsverket eller Universitets-& högskolerådet; man blir Samhällsvetare>>, vilket inte är en yrkesexamen utan generellexamen. Många väljer läsa masterprogram efter kandidat i Globala studier.

    Under andra året på programmet väljer man Profil och kan inrikta sig på t.ex Human ekologi, Internationella relationer eller Regionala studier.

    Man kan sedan arbeta för Utrikes Departementet eller för någon organisation, ex Rädda Barnen.

    Exempelvis kan man få jobb som Utredare på FK>>

    Mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vi har nyligen fått ett skriftligt svar från en studievägledare som arbetar på institutionen för Globala studier och här nere kan du läsa detta svar i sin helhet:

    Programmet ger både en bredd och specifik djupkompetens. Våra tidigare studenter (alumner) arbetar ofta med internationella frågor, i Sverige eller utomlands. De arbetar ofta som beslutsfattare, projektledare, analytiker, utredare, handläggare, och senare som chefer inom sina organisationer. Andra alumner väljer att arbeta mera handfast ute i "fält" för att hjälpa människorna att förbättra deras livsvillkor, både i Sverige och utomlands.

    Några arbetar på Utrikesdepartementet (inklusive SIDA), andra i någon av FN-organisationerna. Andra arbetar i kommunala och statliga myndigheter och verk. En rätt ansenlig del arbetar inom näringslivet. Många av våra studenter söker sig till någon av de 60.000 hjälporganisationerna som finns runt om i världen och arbetar då oftast som projektledare.

    Anställningsstatistiken för samhällsvetere ser mycket bra ut enligt de enkäter som våra f.d studenterna vid GU själva har uppgivit i vår Alumnenkät. Våra studenter ligger i topp jämfört med ekonomer, lärare, naturvetare med mera.

    Eftersom FN är väldigt intresserade av att anställa våra studenter har vi ett Fellowship-program. Vi har ett kontinuerligt växande kontaktnät med flera FN-organ som efterfrågar våra studenter. Dock är det ett krav att ha en masterexamen om man vill göra karriär i FN. Med bara en kandidatexamen är karriärsmöjligheterna mycket begränsade. Du kan läsa mera om det här: https://www.google.com/url?hl=en&q=http://globalstudies.gu.se/utbildning/praktik-inom-fn&source=gmail&ust=1471258929791000&usg=AFQjCNHf-PAPu7ZOafB8F8SSP0NH9Fgraw">http://globalstudies.gu.se/utbildning/praktik-inom-fn

    Vänligen
    Studievägledare
    Institution för Globala Studier
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    vi har nu fått svar från en StudievägIedare som arbetar med "GIobaIa studier" och här nere får du Iäsa det svaret, hoppas det bIir tiII hjäIp för dig:

    Kandidatprogrammet i globala studier ger både en bred och specifik djupkompetens. Våra tidigare studenter (alumner) arbetar ofta med internationella frågor, i Sverige eller utomlands. De arbetar ofta som beslutsfattare, projektledare, analytiker, utredare, handläggare, och senare som chefer inom sina organisationer. Andra alumner väljer att arbeta mera handfast ute i "fält" för att hjälpa människorna att förbättra deras livsvillkor, både i Sverige och utomlands.

    Några arbetar på Utrikesdepartementet (inklusive SIDA), andra i någon av FN-organisationerna. Andra arbetar i kommunala och statliga myndigheter och verk. En rätt ansenlig del arbetar inom näringslivet. Många av våra studenter söker sig till någon av de 60.000 hjälporganisationerna som finns runt om i världen och arbetar då oftast som projektledare.

    Anställningsstatistiken för samhällsvetere ser mycket bra ut enligt de enkäter som våra f.d studenterna själva har fyllt i. Våra studenter ligger i topp jämfört med ekonomer, lärare, naturvetare med mera.

    Eftersom FN är väldigt intresserade av att anställa våra studenter har vi ett Fellowship-program. Vi har ett kontinuerligt växande kontaktnät med flera FN-organ som efterfrågar våra studenter. Du kan läsa mera om det här:
    http://globalstudies.gu.se/utbildning/praktik-inom-fn

    Jag rekommenderar alltid studenterna att de skall läsa det som de tycker i kul och som de går i gång på att läsa. Då kommer studierna att gå bra och de är riktigt taggade. Båda utbildningarna ger lika bra förutsättningar för anställning. Det som gäller för alla universitetsutbildningar är att man har ett kontaktnät inom det området som man vill arbeta inom. Då får man anställning snabbt. Praktik är ett sätt som hjälper till enormt för att få ett kontaktnät. I vårt program ingår praktik sista terminen. Utan kontaktnät så spelar det i princip inte någon roll vad för utbildning man skaffar sig. Då är man hänvisad till platsannonser, och då är det den som skriver bäst CV och motivationsbrev som arbetsgivaren blir intresserad av…