Noor

    Hej! blev antagen i kandidatprogram i kemi men har inte så stora fattningar om vad kandidatprogram i kemi är alltså vad är kandidatprogram i kemi? vad blir man efter att man har fått examen och är den efterfrågade ( önskvärt ) betraktas den som hög utbildning?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Noor,
    kandidatprogram i Sverige är treåriga utbildningar på heltid där man har Huvudämne som man läser minst halva av den tiden som man läser på kandidatprogrammet. I ditt fall är Huvudämnet - kemi.
    Tar du examen från kandidatprogrammet i kemi blir du kemist >>

    Många kemister arbetar i laboratorier med produktutveckling och med olika slags analyser. Men det finns också många kemister som arbetar på kontor med exempelvis olika former av utredningar och kontroller.