Ulrika
    Jag är utbildad inom HR och har jobbat med det ett antal år. Känner mer och mer att jag av olika anledningar inte trivs och skulle vilja göra något annat. Undrar om det finns några naturliga/smidiga övergångar till andra yrken? Har tex varit inne på studie och yrkesvägledare, har intresse för samhälls/beteendevetenskap. Får ofta vård och omsorgsprofil när jag gör yrkestester men vill och behöver behålla kontorstider. Är beredd att studera igen men helst inte mer än 1-2 år och gärna med möjlighet till distans då jag har småbarn. Även beredd att gå ner viss del i lön men kanske inte under 30’ helst då jag har 36’ nuv lön. Vad kan det finnas för alternativ? Tack på förhand!

    3 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ulrika,

    SYV, studie- och yrkesvägledare är inte ett "legitimations-yrke" och arbetsgivare kan ansälla vem hen vill som SYV. "Behörig SYV" är dock hen som har examen från SYV-programmet, som är en 3-årig utbildning på heltid.
    Utbildningar på 1-2 år finns många inom yrkeshögskola; där det också finns utbildningar på distans. Det blir allt vanligare att man med högskoleutbildning söker till yrkeshögskola. Kika gärna på olika yh-utbildningar:
    hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans-goteborg
    jensen-yrkeshogskola/digital-kommunikatoer
    vardyrkeshogskolan/medicinsk-sekreterare-gavle
    affarshogskolan/ip-paralegal-affarshogskolan-karlstad
    salj-marknadshogskolan/digital-conversion-manager
    utbildning/nackademin/digitalstrateg
    hermods-yrkeshogskola/internationell-affarslogistiker-green-management-hermods-stockholm
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare

    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se - det finns över 2.000 yrkesbeskrivningar. på de flesta yrken uppges också vilken utbildning som krävs eller önskas. De flesta yrken är dock "icke-reglerade" och det betyder att arbetsgivare får anställa vem hen vill - alltså med vilken utbildning "som helst". Det finns exempel på att lärare och utbildnigsadministratörer har diverse olika utbildningar och kan t.ex endast ha läst på gymnasiet, ej på eftergymnasial nivå.

    • : Tack för tips och svar. När det gäller syv har jag hittat info om att man med pa-utbildning får tillgodoräkna sig viss del av syv-urbildningen och därför kan komplettera med kortare utbildning för att bli behörig syv, stämmer det?
    • Peter : Om du kommer in på ett högskoleprogram, t.ex på SYV-programmet, kan du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och får svar om vilka delar av programmet du ev. kan "hoppa över".
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det finns på Överbryggande kurser på Umeå Universitet (på distans, men med fyra träffar under den vårterminen som man läser på heltid) möjlighet att "omskola sig" till SYV, om man har lärarexamen, socionomexamen eller en annan högskoleutbildning som antagningsgruppen bedömer som "motsvarande" med minst 60 högskolepoäng som omfattar kurser inom psykologi, pedagogik, sociologi, socialt arbete eller motsvarande.
    Se gärna info på umu.se/utbildning/kurser/overbryggande-kurser-for-utbildning-till-studie--och-yrkesvagledare

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Det finns tre vägar till att bli SYV:

    Det reguljära programmet på campus,
    det reguljära programmet på distans
    och
    något som kallas Överbryggande kurser.

    ang. det sistnämnda alternativet "överbryggande" kurser:
     Den riktar sig till den som har en utbildning inom beteendevetenskap, pedagogik eller liknande. Man läser en termin överbryggande kurs och sedan läser man termin 5 och 6 på det reguljära programmet, så totalt blir det alltså tre terminer.

    Kursen (överbryggande) ges bara på vårterminen, så nästa kurs går vt 2020. För vt 2020 ser behörighetskraven ut så här: 90 hp från avslutade kurser. Minst 60 hp av dessa ska omfatta kurser inom psykologi, pedagogik, sociologi, socialt arbete eller motsvarande (exempelvis utbildning som lärare, socionom eller personalvetare).

    Notera att behörighetskraven har ändrats från vt 2019 till vt 2020, så att du inte tittar på fel termin!

     Överbryggande kurser
    se längst ner i länken: umu.se/student/mina-studier/studie--och-yrkesvagledarprogrammet

    Det finns även SYV:are på studentcentrum på Umeå universitet som kan vara mer behjälpliga när det gäller förkunskapskrav etc. Här kommer länken till en person som har en samordnande funktion där, personal/maria-soderholm

    Med vänlig hälsning
    ANNA
    P.S: Om du behöver mer information tag gärna kontakt med studievägledare på Umeå Universitet Joakim Bergbom -  [email protected]